Forskare vid Kungliga Tekniska Högskolan (KTH) i Stockholm har granskat hur bussförarnas körstil påverkar passagerarnas komfort. Resenärer fick betygsätta sina resor och ett antal bussar i en Stockholmsförort utrustades med mätutrustning.
Bland annat studerades acceleration, inbromsning, kurvtagningskrafter, ryck i längsled och om hastigheten varit jämn eller inte. Slutsatsen är att en av tio chaufförer kör så illa att passagerarna riskerar att drabbas av obehag eller i värsta fall åksjuka, de flesta kör acceptabelt och en av tio kör riktigt bra.
För att komma till rätta med problemet föreslår KTH-forskarna nya hjälpmedel till förarna. Exempel på sådana skulle kunna vara en digital vattenhink på en skärm som skvalpar över om föraren kör obekvämt eller vibrationer i sätet som aktiveras om körstilen är alltför ryckig.
Diskutera: Vad tycker du om undersökningen?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Höj lönen och få förare som tar sitt jobb på allvar. Idag är det delvis en avsläppnings plats för arbetslösa som blir tvingade att ta jobb de inte vill ha. De får busskortet gratis och sedan hoppas de på att bli av med jobbet igen så att de kan stämpla vidare. Det gäller självklart inte alla förare men de 10% som missköter sig.
Är det verkligen bara 10%? Det kanske beror på hur man klassificerar "dålig"..
Jämför själva, bara i Toyota sitter man bekvämt. Det tack vare bl a den väl utformade lagommjukheten man kan ställa in tack vare bl a deras kvalitet och tjockhet i skummet.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.