Det har dykt upp flera nya fordonstyper i trafiken de senaste åren som bilisterna behöver ta hänsyn till. Framför allt har debatten kring elsparkcyklarna gått varm, men även elcyklar – alltså vanliga cyklar med trampor som kan assistera med en elmotor – har blivit vanligare.
I Sverige får elcyklarna hjälpa till i upp till 25 km/tim och motoreffekten får vara högst 250 watt. Elcyklar som är starkare och snabbare än så klassas som moped och får ha en maxhastighet på 25 eller 45 km/tim beroende på effekt.
Räknas elcykeln som moped träder också andra regler i kraft, som till exempel att föraren ska ha fyllt 15 år och ha förarbevis, samt att fordonet ska vara trafikförsäkrat.
”Utmana lagstiftarna”
Nu visar dock elcykeltillverkaren Vanmoof från Nederländerna upp en ny så kallad ”hypercykel” som går i hela 60 km/tim. Det är alltså snabbare än lagen tillåter, men tanken är enligt Vanmoof att ”utmana lagstiftarna och stadsplanerarna att tänka om kring utdaterade regelverk och börja sätta cyklisternas behov före bilisternas”.
Elcykeln eller elmopeden ska inte säljas i Sverige vid lanseringen, men företagets övriga elcyklar – som följer reglerna kring maxhastighet – går att beställa till Sverige.
Vanmoof vill jobba med lokala politiker i olika länder för att antingen begränsa hastigheten baserad på GPS-position, så kallade geofencing, eller att helt enkelt se över och höja hastighetsgränsen.
– Vi vill ha lösningar som är utvecklade för människor och vi vill tänka om hur publika ytor kan användas om de inte upptas av bilar, säger Vanmoof-grundaren Ties Carlier.
Kommentarer till artikeln (3)
- 15 oktober 2021 Precis vad vi behöver…
- 13 oktober 2021 Ett fullständigt onödigt…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.