Nästa artikel
Vanmoof lanserar ny ”hypercykel” med toppfart på 60 km/tim
Nyheter

Vanmoof lanserar ny ”hypercykel” med toppfart på 60 km/tim

Publicerad 13 oktober 2021 (uppdaterad 13 oktober 2021)
En ny typ av elcykel med toppfart på hela 60 km/tim ska ”utmana” politikerna i flera länder att höja den tillåtna maxhastigheten, hoppas tillverkaren Vanmoof.

Det har dykt upp flera nya fordonstyper i trafiken de senaste åren som bilisterna behöver ta hänsyn till. Framför allt har debatten kring elsparkcyklarna gått varm, men även elcyklar – alltså vanliga cyklar med trampor som kan assistera med en elmotor – har blivit vanligare.

I Sverige får elcyklarna hjälpa till i upp till 25 km/tim och motoreffekten får vara högst 250 watt. Elcyklar som är starkare och snabbare än så klassas som moped och får ha en maxhastighet på 25 eller 45 km/tim beroende på effekt.

Räknas elcykeln som moped träder också andra regler i kraft, som till exempel att föraren ska ha fyllt 15 år och ha förarbevis, samt att fordonet ska vara trafikförsäkrat.

Elcykeltillverkaren Vanmoof vill utmana lagstiftare och stadsplanerare genom att höja toppfarten till 60 km/tim.

”Utmana lagstiftarna”

Nu visar dock elcykeltillverkaren Vanmoof från Nederländerna upp en ny så kallad ”hypercykel” som går i hela 60 km/tim. Det är alltså snabbare än lagen tillåter, men tanken är enligt Vanmoof att ”utmana lagstiftarna och stadsplanerarna att tänka om kring utdaterade regelverk och börja sätta cyklisternas behov före bilisternas”.

Elcykeln eller elmopeden ska inte säljas i Sverige vid lanseringen, men företagets övriga elcyklar – som följer reglerna kring maxhastighet – går att beställa till Sverige.

Vanmoof vill jobba med lokala politiker i olika länder för att antingen begränsa hastigheten baserad på GPS-position, så kallade geofencing, eller att helt enkelt se över och höja hastighetsgränsen.

– Vi vill ha lösningar som är utvecklade för människor och vi vill tänka om hur publika ytor kan användas om de inte upptas av bilar, säger Vanmoof-grundaren Ties Carlier.

Läs gärna vårt test av elcyklar från 2018 här.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (3)

  • 15 oktober 2021 Precis vad vi behöver…
  • 13 oktober 2021 Ett fullständigt onödigt…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.