Elscootrar eller elsparkcyklar har på kort tid gjort starkt intåg i trafikfloran. I större städer har de blivit ett vanligt transportmedel för kortare resor och hyrs ofta ut via appar.
De har vanligtvis en maxhastighet på 20 kilometer i timmen, men det är sällan som man ser sparkcykelåkaren bära hjälm. Därför har nu svenska bildelstillverkaren Autoliv förbarmat sig över de oskyddade trafikanterna och utvecklat en krockkudde till elsparkcyklar.
Krockkudden sitter monterad i elscooterns styre och skjuts i krockögonblicket upp mot förarens ansikte. Autoliv testade att skicka en krockdocka åkandes på en elsparkcykel på kollisionskurs mot en bil och enligt resultaten blev huvudskadorna avsevärt mindre med airbagen. Autoliv hoppas nu att kunna fortsätta utveckla krockkudden tillsammans med andra företag.
Du kan se hur krocktestet gick i filmklippet nedanför.
Diskutera: Bra idé att montera krockkudde på elsparkcyklar?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Tanken är god, men det stora problemet är alla dessa på elsparkcyklar som struntar i trafikreglerna och därmed orsakar olyckor där krockkudden behövs. Förövrigt undrar jag hur det kan gå för den stackars personen som blir påkörd och får en krockkudde som löser ut i ansiktet.
Test
Stefan Eriksson
Chansen / risken att få den i ansiktet för bilföraren måste vara mindre än 1%
Först skall den träffa bilen vid förarsidan. Sedan måste sidorutan vara nere eller också en cabriolet. Tror nog sparkcykeln i sig ger större skador ” på bilen”
Tack, Intelligentes för att du förtydligade mitt något otydliga inlägg-det var precis så som jag menade.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.