Transportstyrelsen har kartlagt vilken typ av trafikolycka som är mest förekommande när föraren är distraherad av mobil, gps eller radio.
Singelolyckor och olyckor där föraren kört in i en annan bil framför, så kallade upphinnandeolyckor, är de mest frekventa olyckstyperna vid rattsurfning. Sammanlagt har Transportstyrelsen tagit ut drygt 300 fall från databasen Strada från 2013 fram till första halvan av 2016. Strada används av polis och sjukvårdspersonal vid trafikolyckor och i de utvalda rapporterna har det angivits att antingen mobil eller annan kommunikationsutrustning använts vid olyckstillfället.
Av de 300 fallen som Transportstyrelsen analyserat i sin rapport var 122 stycken singelolyckor och 199 stycken upphinnandeolyckor. Tillsammans utgjorde dessa typer av kollisioner tillsammans 75 procent av alla rattsurfningsrelaterade olyckor. Mobiltelefon var den vanligaste distraktionen och har angivits som orsak i 259 av de 300 fallen. Här skrev föraren sms, pratade i telefon eller sträckte sig efter en tappad telefon vid olyckstillfället. Att fokus flyttats från körning till justerande av radio eller gps var olycksorsaken i 37, respektive 25 fall.
Diskutera: Vad tycker du om resultaten från studien?
Av de 300 fallen som Transportstyrelsen analyserat i sin rapport var 122 stycken singelolyckor och 199 stycken upphinnandeolyckor. Tillsammans utgjorde dessa typer av kollisioner tillsammans 75 procent av alla rattsurfningsrelaterade olyckor. Mobiltelefon var den vanligaste distraktionen och har angivits som orsak i 259 av de 300 fallen. Här skrev föraren sms, pratade i telefon eller sträckte sig efter en tappad telefon vid olyckstillfället. Att fokus flyttats från körning till justerande av radio eller gps var olycksorsaken i 37, respektive 25 fall.
Diskutera: Vad tycker du om resultaten från studien?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Mer autobroms åt folket så är upphinnandeolyckorna snart ett minne blott. :-)
Att förbjuda mobilfipplande under bilkörning tycks vara helt omöjligt för de svenska regeringarna att införa trots att de annars är snabba att anamma allehanda förbud som övriga Europa hittar på...
Upphinnandeolyckor är lätt åtgärdade med krav på adaptiv farthållare och autobroms i alla bilar. Tyvärr ger det väl folk ytterligare en anledning att hitta något att fördriva tiden med bakom ratten. En del är helt enkelt farliga för sig själv och andra.
Sorgligt att vuxna människor inte inser vilken risk de utgör för olyckor när de fipplar med telefonen under körning. Att det skall behövas förbud och kraftiga böter för att folk skall sluta med detta är egentligen inte klokt..
En adaptiv farthållare som verkligen används är nog den bästa "försäkringen" emot dessa upphinnande-olyckor - frånsett det uppenbara att inte hålla på med detta "fipplande" överhuvudtaget när man kör. Autobroms i sig är inte lika effektivt eftersom den för det mesta inte fungerar lika bra i högre hastigheter - adaptiv farthållare är i alla fall att föredra.
Förvånande nog verkar det vara en försvinnande liten del av olyckorna som på något sätt kan relateras till kommunikationsutrustning. Lika förvånande är det att inte rapporteringen är bättre så att det produceras ett ordentligt underlag för senare lagarbeten i syfte att öka trafiksäkerheten. Det tycks för mig enkelt att ta fram ett databaserat formulär (för handhållen enhet) med kanske 20 punkter där polispersonen direkt kryssar i vad hen observerar. Dåliga däck, halt väglag, mobilanvändning osv.
Framgår inte vid vilka hastigheter olyckorna skett. Måste vara av vikt om man ska hävda adaptiva farthållare som en lösning.
TRAFIKVERKET KOM dagen efter en dödsolycka i sigtuna och gjorde mätningar.jag frågade då om dom kunde kontrollera om den som kom över på fel sida talat i telefonen,eller letat efter den. det får varken polisen eller vi om det inte föranleder minst 2 års fänglse.så jag förstår om det bara är vi o albanien som får tala o smsa utan handsfree.och eftersom bilisten dog läggs utredningen ner.Är det detta som kallas trafiksäkerhet?Påmotorvägen mellan upplands-väsby och märsta är det kökrockar nästan varje morgon. Man bör väl kunna dricka kaffe, läsa tidningen o surfa när man kör utan att någon ska komma o gnälla .L Å Sigtuna
Tittar man inte på vägen, ja då går det som det går...räcker med 1-2 sekunders ouppmärksamhet så kan det vara kört.
Jag blir så förvånad varför så många i 500 tusen kronors bilarna (med flera) sitter med luren i örat eller fipplar med telefonen. Duger dom inte till att koppla in dyra luren i fina bilen eller vad tusan handlar det om... Redan min 14 fabia hade bra bluetooth för telefonen och nu på min 16 Octavia får jag röst medlande om att "du har ett sms,skall jag läsa upp" Ja säger jag och får då höra vad som skrivits och får frågan" vill du svara?". Ja säger jag och dikterar vad som ska skrivas och sedan sänder systemet iväg sms till avsändaren. Hur svårt kan det vara när det fungerar bra för en skoda för dryga 200 tusen.. Jag fattar inte att så många inte använder detta men jag vet iofs att det kan vara ett helsicke att få det att fungera på vissa bilar på grund av ologiska funktioner och knappar hit och dit i absurdum. Och dessutom så rattar ju denna halvbilliga octavia skälv en stund med line assistenten innan den plingar och säger ta över körningen vilket är bra när tutten ligger på golvet
Precis mso 1000 och har man parat ihop sin telefon med bilens infosystem så kopplar detta ju upp automatiskt varje gång man sätter sig i bilen och startar. Man kan ju till och med ha flera olika telefoner parade med bilens system och då kopplar den upp automatiskt mot den telefon som används för tillfället.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.