Den som befinner sig ute i trafiken har ofta lätt att klaga på andra som kör för fort, korsar heldragna linjer och ligger för nära.
Men handen på hjärtat – hur bra är du egentligen själv på att följa reglerna och köra säkert? I torsdagens avsnitt av P4 Extra berättade Vi Bilägares Maria Dahlin om några av de vanligaste felen som bilisterna gör, och som enligt programledaren Titti Schulz kan driva andra förare till vansinne.
Ljusautomatiken
Jo, du har läst det förut – och du kommer läsa det igen. Nya bilar har ofta en automatisk finess som själv ska sköta halvljuset. Men det fungerar olika i alla märken. I vissa bilar tänds inte bakljusen alls, i andra bilar sätts ljuset bara på i sista sekunden när det redan är mörkt.
Automatläget är alltså inte så automatiskt som namnet antyder i alla bilar. I skymning, gryning och vid snörök är det extra problematiskt. Att åka med släckta lampor kostar 1 200 kr i böter.
– Jag tror inte folk slarvar med flit. Jag tror helt enkelt inte de har koll på vad bilen gör, säger Maria Dahlin.
Strunta i blinkers
Den lilla spaken på vänster sida om ratten är inte helt dum att använda. Att inte blinka i en korsning kostar 500 kronor i böter.
– Vi är ju inte alla tankeläsare så vi vet inte vad alla tänker göra i trafiken. Det kan vara bra att visa vad man är på väg att göra, säger Maria Dahlin.
Borsta av bilen
På vintern struntar många bilister i att borsta av snön från taket – särskilt i högbyggda suvar som ibland kan ses med ett rejält snöflak upptill.
– Det ser polisen som ej förankrad last som kan trilla av. Det ger böter på 1 500 kronor så ta bort snöhögen på taket.
Vintertid väljer en del bilister även att skrapa ett litet ”sikthål” i rutan för att sedan köra iväg med defrostern påslagen. Sedan tänker dem att bilen sköter resten.
– Men det är ännu värre. Det kan polisen klassa som vårdslöshet i trafik och då är det inte böter på plats utan blir ett ärende till åklagare. Det är en väldigt dålig idé att inte skrapa bilen innan du kör iväg.
Läs också: Hallå alla bilister i vintermörkret – sätt på halvljuset!
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
På min bil går det inte ens att köra med släckta baklyktor fast jag har ljusomkopplaren i läge 0 och allt funkar perfekt i AUTO-läge. Jag borde nog bli bättre på att använda blinkers lite oftare men jag blinkar åtminstone alltid i korsningar och ut ur rondeller eller när det verkligen krävs. Snö borstar jag alltid bort väldigt noggrant. Så kanske 2,5 av 3?
Använd alltid blinkers när det skall användas och gör inga egna bedömningar om det är nödvändigt just där och då - då kommer ni inte heller att "glömma" att använda denna funktion. Även om det kan upplevas onödigt nån gång så blir det trots allt en helt automatisk rutin.
På tal om snö och lyktor. När kommer de uppvärmda fram och bakljusen?
Jo om man flitigt använder nånting (blinkers t.ex) blir det ju inprogrammerat och en vana. Där kunde jag bättra mig lite.
Eftersom dvärgväxta individer verkar uppskatta SUVar så ser jag allt oftare såna med någon decimeter snö på taket.
Det kanske finns någon koppling där att de försöker få varmare klimat genom att åka klunsbil och på det viset slippa snön.
Vad är problemet med snö på taket? Har aldrig förstått det. Ska bilen bakom få panik och köra i diket om det trillar ner snö framför hen?
Det verkar vara någon nymodighet att köra med endast dimljus och parkeringsljus alternativt dioder och parkeringsljus även när det är kolsvart ute...
Det kanske förvisso inte spelar någon enorm roll om man bara kör inne i stan där vägarna är upplysta.
Men när man möter dessa bilister ute på landsbygden på 80 - 100 vägar så funderar ju på om dom bilisterna helt enkelt kör på känn.
@john, problemet med snö på taket, är att den inte stannar där när taket blivit varmt och du behöver tvärbrommsa, gissa vad som händer, efter som du inte redan räknat ut att detta är faran, så en ny chans nu.
Det andra är att det givetvis kan blåsa av och hamna på vindrutor bakom dig.
Du hann före mig skarj...
Den ännu större risken är semitrailers, kanske med kapelltyg till tak, som struntar i snölagret. Kan bli isflak på över 100kg som lättar när temperaturen stiger över noll vid körning.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.