I budgetpropositionen som presenteras på torsdag kommer det ingå en vägslitageskatt, som även omfattar utländska åkerier. Det bonus-malus-system för miljöbilar som tidigare föreslagits ingår också.
Statsminister Stefan Löfven och klimat- och miljöminister Åsa Romson skriver i dag på DN Debatt om de miljösatsningar som kommer att föreslås i budgetpropositionen. Bland annat föreslås en avståndsbaserad vägslitageskatt. Skatten ska gälla för alla åkare som kör i Sverige. Målet med skatten är att flytta fler långväga transporter till tåg och fartyg.
I debattartikeln nämns också ett förslag för att premiera miljöbilar och höjd skatt för bilar med höga utsläppsnivåer, ett så kallat bonus-malus-system. Eftersom den tidigare regeringen lagt fram ett liknande förslag tidigare kan detta tolkas som att supermiljöbilspremien kommer att finnas kvar.
Diskutera: Är detta ett bra sätt att minska utsläppen?
I debattartikeln nämns också ett förslag för att premiera miljöbilar och höjd skatt för bilar med höga utsläppsnivåer, ett så kallat bonus-malus-system. Eftersom den tidigare regeringen lagt fram ett liknande förslag tidigare kan detta tolkas som att supermiljöbilspremien kommer att finnas kvar.
Diskutera: Är detta ett bra sätt att minska utsläppen?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
"Målet med skatten är att flytta fler långväga transporter till tåg och fartyg." -MP-flum.
Kanske en extra tillfällig bensinskatt på 10 öre till U-båtsförsvar? Det har varit bekant tidigare.
Det var just det!
MP-flum, flytta till fartygstransporter, tänk bara på nya Göta Älvbron!
Flytta till tågtransporter? Våra järnvägslinjer är ju redan överbelastade och väldigt slitna!
Får hoppas att det också inkluderar utländska åkare, annars kommer den svenska åkerinäringen att tas över än mer av öststatare.
Och alla vet ju hur miljövänliga deras lastbilar är...
I grund och botten ett typiskt miljöpartiresonemang, miljöskatta ihjäl den svenska industrinäringen som ofta ligger i topp när det kommer till miljövänlighet och köp sedan in utländska utsläppsvidrigare produkter och tjänster.
Att sysselsättningen minskar och att vi får igen föroreningarna på andra vägar talas det tyst om, huvudsaken tycks vara att vi i Sverige ska kunna slå oss för bröstet och peka på våra låga utsläpp och samtidigt kunna fördöma andra...
Och vart ska pengarna för att rusta upp ett järnvägsnät i fritt fall tas i från?
Höjd bensinskatt är det väl låga odds på...
Att lägga högre skatt på äldre bilar, med ärligare förbrukningssiffror i sin miljödeklaration gör bara att de som inte har råd att köpa en ny bil, måste behålla sin gamla ännu längre.
Men... Vart går fordonsskatten vi redan betalar? Extra avgifter och skattehöjningar hit och dit för att finansiera olika saker, men de pengarna som redan kommer in måste ju räcka en bra bit...
Vilken järnväg? Den finns ju, men fungerar ju bara i halvklart väder, 15 plus och en viss procents luftfuktighet... Verkar det som i alla fall, eller ska vi inte få gods p.g.a solkurvor, snö, löv eller strömavbrått...
När nu Löfven tagit upp v. och mp i sin famn kommer det inte stoppa med detta. Han har ju redan gjort en del eftergifter i förhållande till vad som lovades innan valet.
God Natt, Sverige! Nyval till nyår!!
@Hundter, jag är på där, nyval till nyår. Jag har INTE varit med och röstat fram dårarna.
Får man verkligen göra så? För några år sen sänktes skatten på lastbilar för att den skulle stämma överens med resten av EUs lastbilsskatter...(?) Och,vägslitageskatt? Vad är den vanliga vägskatten till då?
Bra förslag. Just nu är det gratis för utländska åkerier att köra på svenska vägar vilket gör att Sverige är transitland för en stor mängd lastbilar som inte ens har slutdestination i Sverige. Liknande avgiftssystem för lastbilar finns i Tyskland, Tjeckien och flera andra länder.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.