Nästa artikel
Vägraseriet ökar
Nyheter

Vägraseriet ökar

Publicerad 19 juli 2016
Studie från USA visar att bilförare har blivit alltmer aggressiva i trafiken.
Amerikansk studie visar att det uppskattningsvis skedde 160 miljoner incidenter med arga förare på vägarna i USA det senaste året.
Amerikanska trafiksäkerhetsorganisationen AAA har gjort en undersökning där 2705 förare fick svara på frågor om beteendet bakom ratten. Resultaten visar att 78 procent av uppskattningsvis 205 miljoner amerikanska förare var inblandade i incidenter som hade med vägraseri att göra det senaste året. Det motsvarar cirka 160 miljoner händelser.

Mer än hälften rapporterade om så kallad ”tailgating”, alltså förare som kör upp alldeles för nära bakom fordonet och 47 procent uppgav att de någon gång skrikit åt en annan förare.

Manliga förare hade mer än tre gånger så hög sannolikhet som kvinnor att ramma ett annat fordon med flit. Nästan två tredjedelar av de som svarade i undersökningen sa att aggressiv körning är ett större problem idag än för tre år sedan.
 
Diskutera: Upplever du att stämningen på vägarna har blivit mer aggressiv i Sverige?

Länkar

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2024-05-13 23:49
Gäst (ej verifierad)

Framförallt tycker jag hastigheterna har ökat på vägarna. Andelen som kör i laglig hastighet är sjunkande i antal. Att själv få bestämma sin oftast för höga hastighet, verkar vara en del av det egoistiska samhället där jaget står i centrum, och det leder inte sällan till en aggressiv körstil.

#c • Uppdaterat: 2016-07-20 07:50
Leif Kavander

Och hur kommer framtiden att se ut? Dessa yngre män,pojkar, som är förbannade och kastar sten på polis och räddningstjänst! Hur kommer de att bli den dagen de får körkort och är ute i trafiken och blir förbannade på något?Samhället upplevs som hårdare och otryggare. Inte minst med alla "svarta" tidningsrubriker vi blir matade med.

#d • Uppdaterat: 2016-07-20 07:51
Uff.

Vad betyder en skylt med 70-90 eller 110 ? Troligtvis något annat än jag tror ! Verkar som de flesta bilisterna tolkar det som det är den lägsta hastighet man får hålla. Hur har det blivit på detta sätt ? Vidare så diskuterades avstånd mellan bilarna i trafiken. Det finns bara ett ord om detta, BEDRÖVLIGT. Nere på kontinenten (speciellt i Tyskland) är polisen väldigt uppmärksamma på detta. Men här hemma finns det knappast några trafikpoliser nu för tiden som kontrollerar detta fenomen i trafiken. När såg ni några senast ?

#e • Uppdaterat: 2016-07-20 09:39
Leif Kavander

Detta är frågeställningen.

"Diskutera: Upplever du att stämningen på vägarna har blivit mer aggressiv i Sverige"

#f • Uppdaterat: 2016-07-20 15:49
Lyteskomik

Bilägare kan ju inte hålla sams på ett sketet bilforum hur ska de då klara av det i verkligheten, i trafiken?

#g • Uppdaterat: 2016-07-20 15:59
Styggavargen

Farbror Blå, för förtydliga vad jag sa..... när vissa skall köra ut på motorvägen ifrån en påfart kommer de kanske upp i ca 80 km/h och skall sedan ut i vänsterfilen på motorvägen där trafiken går i ca 110-130 km/h, fartskillnaden som uppstår blir direkt farlig om det är mycket trafik. Vad jag har lärt mig är att man skall köra upp i motorvägsfart innan man lämnar "rampen" för att kunna komma ut säkert på motorvägen. Vissa vägrar helt enkelt att gasa upp till lämplig fart och därmed ökar risker och farorna när de skall ut på motorvägen. Jag som tvingas ligga efter dessa personer på rampen ligger där och kan inte göra ett skit och mer eller mindre tvingas ut på motorvägen i alldeles för låg hastighet och därmed tvingas jag utsätta mig i fara för att framförvarande bil inte kan anpassa sin fart. Ibland "ljustutar" man eller tutar... men inget händer, man vill hålla sig lugn med det går knappast om du förstår mig rätt.

Väldigt många har slutat att underlätta för den som kommer ifrån "rampen" (påfarten) genom att inte flytta sig till vänsterfilen fast den filen är tom på bilar. Jag måste då antingen gasa rejält och överskrida hastigheten eller bromsa ned för att komma ut på rätt sätt och kunna ha marginaler. Vad jag vet är detta också straffbart, eller?

#h • Uppdaterat: 2016-07-20 16:43
S-E S

Styggavargen, du har helt rätt i vad du säger, men det finns även ett annat problem och det är de som sänker hastigheten oändligt långt innan de kommer till avfarten på motorvägen.
Det som rekommenderas är att man håller motorvägshastigheten till dess att man är inne på avfarten och hellre tar en kraftigare inbromsning där än att bli påkörd bakifrån ute på motorvägen.

#i • Uppdaterat: 2016-07-20 17:27
Axa

Instämmer med Stygga och SES.
Jag vet inte varför man inte kan gasa upp till motorvägsfart innan man ska upp på motorvägen? Kanske utfall av ecodriving och rädslan att den råkar dra några droppar bränsle extra vid acceleration?

#j • Uppdaterat: 2016-07-20 17:50
hans.antnas

Som förhållandena är så är det snart befogat med adaptiv avståndsradar som inte går att koppla ur det är tydligt att det finns för många som inte borde ha körkort

#k • Uppdaterat: 2016-07-20 20:32
Zyn

Nja
Så här ser framtiden ut. Vi får depressiva hens i Priusar som talar om för oss hur vi inte ska bete oss eller ens tänka.
Framtiden finns redan här i kommentarsfälten.
https://www.youtube.com/watch?v=8JPZskYKUvY

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.