Plast kan utgöra framtidens vägbana.
Anläggningsföretaget VolkerWessel i Nederländerna vill bygga vägar av återvunnen plast. Miljövinster och snabbare vägbyggen är några av fördelarna.
De vägar av återvunnen plast som anläggningsföretaget VolkerWessel forskar på ska kunna byggas i färdigproducerade moduler med uttag för exempelvis trafikljus och gatlyktor vilket bidrar till att tiden för ett vägbygge skulle kunna kortas från månader till veckor.
Prefab-tekniken tros även höja kvalitén på vägarna då fabrikstillverkningen tillåter större kontrollmöjligheter av bland annat grovhet och dräneringsförmåga hos vägavsnitten.
Även om tekniken i det här stadiet bör tas med en nypa salt så tror chefen för VolkerWessels vägavdelning, Rolf Mars, på materialet.
– Plast erbjuder massor av fördelar jämfört med nuvarande vägkonstruktioner, både i byggandet och upprätthållandet av det, säger han i ett pressmeddelande.
Vägarna ska tåla temperaturer mellan –40 och +80 grader Celsius och vara tre gånger tåligare än vanliga vägar. Materialet ska även kunna rymma lösningar för uppvärmning av vägen och modulernas ihåliga konstruktion kan exempelvis rymma vatten- och elledningar.
Diskutera: Tror du att plastvägarna kan bli verklighet?
Prefab-tekniken tros även höja kvalitén på vägarna då fabrikstillverkningen tillåter större kontrollmöjligheter av bland annat grovhet och dräneringsförmåga hos vägavsnitten.
Även om tekniken i det här stadiet bör tas med en nypa salt så tror chefen för VolkerWessels vägavdelning, Rolf Mars, på materialet.
– Plast erbjuder massor av fördelar jämfört med nuvarande vägkonstruktioner, både i byggandet och upprätthållandet av det, säger han i ett pressmeddelande.
Vägarna ska tåla temperaturer mellan –40 och +80 grader Celsius och vara tre gånger tåligare än vanliga vägar. Materialet ska även kunna rymma lösningar för uppvärmning av vägen och modulernas ihåliga konstruktion kan exempelvis rymma vatten- och elledningar.
Diskutera: Tror du att plastvägarna kan bli verklighet?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Plast åldras snabbt av solsken och blir skört men dessa sektioner blir kanske enkla att byta. Ett försöka med detta kan ju inte skada.
Vanlig PET-plast är UV-resistent och har lämpliga egenskaper i övrigt.
Man får skilja på plast och plast.
milkylainen,precis,de har inte löst friktionen helt ännu.
Tror ändå att plast kommer att kunna fungera väl.
Viss asfalt släpper genom vatten väldigt bra,plasten lär väl bli sämre på detta.
Hur funkar det rent friktionsmässigt? I torrt underlag kan det kanske funka ok.. men i blött?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.