Vi har nu motorväg från Köpenhamn till Oslo.
Förra veckan invigdes motorvägsetappen E6 Världsarvet Tanum i Bohuslän. Det innebär att vi nu har motorväg mellan Köpenhamn och Oslo, via Göteborg.
Motorvägsnätet i Sverige har tagit ett steg framåt i och med förra veckans invigning av den nya etappen av E6 som passerar Tanum och de av UNESCO världsarvsklassade hällristningarna i området.
Slutförandet av E6 Världsarvet Tanum innebär att vi nu har motorväg som sträcker sig från Öresundsregionen till Oslo, via Göteborg.
Motorvägsbygget har varit efterlängtat då trafiken på den tidigare sträckningen av E6 varit intensiv, inte minst under sommarens turistsäsong. Den tunga trafikbelastningen har ofta lett till köer och olyckor, något Trafikverket nu hoppas att de fått bukt med.
Världsarvsetappen utgörs bland annat av en cirka 250 meter lång tunnel genom Gerumsberget.
Förutom att terrängen varit besvärlig och inneburit omfattande grundläggningsarbeten, bergskärningar och brobyggen så har de världsarvsklassade hällristningarna i området krävt extra hänsyn i anläggningsarbetet.
På en rastplats kan passerande se ut över världsarvsområdet.
– Det har varit en grannlaga uppgift att bygga motorväg i det berömda världsarvet Tanum och vi har givetvis tagit stor hänsyn till världsarvets unika värden, säger projektledaren Rune Andersson på Trafikverket.
Diskutera: Har du kört den nya motorvägssträckan?
Slutförandet av E6 Världsarvet Tanum innebär att vi nu har motorväg som sträcker sig från Öresundsregionen till Oslo, via Göteborg.
Motorvägsbygget har varit efterlängtat då trafiken på den tidigare sträckningen av E6 varit intensiv, inte minst under sommarens turistsäsong. Den tunga trafikbelastningen har ofta lett till köer och olyckor, något Trafikverket nu hoppas att de fått bukt med.
Världsarvsetappen utgörs bland annat av en cirka 250 meter lång tunnel genom Gerumsberget.
Förutom att terrängen varit besvärlig och inneburit omfattande grundläggningsarbeten, bergskärningar och brobyggen så har de världsarvsklassade hällristningarna i området krävt extra hänsyn i anläggningsarbetet.
På en rastplats kan passerande se ut över världsarvsområdet.
– Det har varit en grannlaga uppgift att bygga motorväg i det berömda världsarvet Tanum och vi har givetvis tagit stor hänsyn till världsarvets unika värden, säger projektledaren Rune Andersson på Trafikverket.
Diskutera: Har du kört den nya motorvägssträckan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Vi hjälper Norge att klara sin import via billiga lastbilstransporter genom Sverige. Och detta är helt gratis och inte utan miljöpåverkan.
Nja, inte helt gratis, vägtullarna i Göteborg måste passeras ;-)
Motorväg från Köpenhamn till Oslo och "kostig" från Örebro genom Värmland till Oslo.
@Reverend Benny
"Få utländska fordonsägare betalar trängselskatt"
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=104&artikel=6206109
Någon som vet hur lång den nya delen av motorvägen är och vad som är den skyltade maxhastigheten (om sådan finns)?
7 km, det har tidigare varit 110, om det ändrats har jag missat det.
http://www.trafikverket.se/Privat/Projekt/Vastra-Gotaland/E6-genom-Bohuslan/E6-delen-Palen-Tanumshede1/
Hade Gyllenhammar fått bestämma hade vi haft den motorvägen(Euroway) för årtionden sedan till betydligt lägre kostnad och dessutom varit delägare i Statoilfältet! Men som vanligt visste vissa politiker bättre! Dessa har till och med mage att ta ut en trängselskatt för dem som bara passerar Götet! Ach die dummen Schweden!!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.