Nästa artikel
Vad tycker du om Vi Bilägares web-TV?
BJUD PÅ DINA ÅSIKTER:

Vad tycker du om Vi Bilägares web-TV?

Publicerad 15 december 2008 (uppdaterad 21 september 2010)
Vad tycker du om det andra avsnittet av Vi Bilägares web-TV? Ta chansen och diskutera programmet här!
Bjud på dina åsikter här. Vi uppskattar alla kommentarer som kan förbättra programmet!

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2008-12-15 15:48
Perra (ej verifierad)

Trevligt Vi Bilägare! Jag tycker detta programet var mycket bättre än det första. Jag gillar snacket om bilindustrin.

#2 • Uppdaterat: 2008-12-15 15:53
Leif Johansson (ej verifierad)

Bättre än förra gången. Bra innehåll men fortfarande ganska träigt. Mer filmad radio än tv-program.
- Bilanalytikern: Innehållsmässigt okej trots inga nyheter. Hygglig sammanfattning av läget. Men vad är en bilanalytiker och vad hade denne man på fötterna? Vanlig påläst Svensson kunde sagt samma sak.
- Matiz o Sandero: Gör gärna tydliga testgrupper: körbarhet, komfort, säkerhet, rost, ekonomi osv och ge betyg i varje moment, illustrerade i bild så klart. Nu sågade ni (med rätta) Matiz, men gör det i bild också - visa en fogsvans och låt oss höra sågljud! Bra att ni lyckades fånga GM-mannen. En eloge även till honom; en modig man.
- Långtesterna: Illustera snacket med tydliga bilder, symboler och tabeller - inte med tre trötta farbröder vid fikabord utan koppar.

#3 • Uppdaterat: 2008-12-15 16:04
Leif Hägesten (ej verifierad)

Kanonbra, fortsätt utveckla.

#4 • Uppdaterat: 2008-12-15 16:09
Bengt Svensson (ej verifierad)

Ni borde verkligen SKRIVA STÖRRE I TIDNINGEN OM ER WEBB-TV. Jag missade själv att det stod i tidningen och såg det först på er hemsida. Nu har jag gått tillbaka och ser att det står i en artikel MEN DET BORDE STÅ STÖRRE. Annars vill jag tacka för ett fint program!

#5 • Uppdaterat: 2008-12-15 18:41
Lars-Christer Paulsson (ej verifierad)

Grattis
Mycket bättre än förra gången trots att det som Leif Johansson skriver; mer filmad radio än TV-program.
Mycket bättre hörbarhet, samt MYCKET bättre ljudmixat.
Ser fram mot nästa program !!

#6 • Uppdaterat: 2008-12-16 11:03
Mikael Karlsson (ej verifierad)

I början bra och i mitten tänkte jag att detta blir stående ovationer och hurrarop men i slutändan så blir det BRA..
-Jag kommer att fortsätta titta.
Ps.bilen som diskuteras låt den vara i bild och inte nån annan..

#7 • Uppdaterat: 2008-12-17 20:42
Gabbe (ej verifierad)

Grattis i första hand till en mycket bra bilprogram! Skulle vilja se en program där ni går till djupet med exempelvis tester på begagnade bilar. Då menar jag en rapport där ni tar kontakt med Bilprovningen och ni bjuder in någon därifrån och ställer frågor om exempelvis Volvo. Följa upp kvalitén med andra ord på ett bilmärke. Biljournalister kan antingen höja eller trampa ner en viss modell det är ju alla medveten om. Ett annat tips vore till exempel att ta reda på kvalitén på dem mest sålda bilarna i Sverige. En annan intressant sak skulle vara om ni skulle dra igång en mycket omfattande "Autoindex" undersökning. Om jag inte minns fel så har ungefär 11 000 svenskar svarat på 2008 års enkät. Jag skulle vilja se en mycket omfattande undersökning där kanske 100 eller 200 000 svenskar svarar på enkäten. Vore kul. Det var allt jag hade att säga, tackar för mig, återigen en mycket bra bilprogram, tycker jag:)

#8 • Uppdaterat: 2008-12-17 21:28
Shogun (ej verifierad)

Bra att ni tog mej på orden angående rostskydd och att en tales man från den fabrikanten får komma till tals och svars om rostskyddet.
Men ni ska också gå tillbaka till bilar ni tidigare bedömt och se hur de klarat tidens tand, och även då ska det vara med en talesman från fabrikanten.
Jag tänker närmast på Toyota som fått utstå mycket spott och spe från Vibilägares rostskydds tester.
Men jag själv som haft många Toyota har inte haft några problem med rost ! Därför ställer jag mig lite undrande hur det verkligen ligger till om ni inte kunnat göra felbedömningar. Som med tex MB rostskydd. Jag var själv i kontakt med Bo Wennerberg om MB dåliga rostskydd och att bilarna rostade. Och det blev en artikel i tidningen om denna MB.
Men som sagt nu tror jag ärligt talat att Vibilägare är ute på hal is när man dömmer ut Toyotas rostskydd idag och så gjort under många år. Men man ser inte rosten alls. Och jag har varit i kontakt med många Toyota mekaniker som jobbar med bilarna som säger att Toyota idag inte har några rostproblem med bilarna. Men att man pga Vibilägare skriverier får dras med det.
Så nu vill jag ha klarhet i detta ta in ett flertal bilar av samma Toyota modell och se hur de klarat tidens tand, man kunde slumpvis välja ut ett antal bilar genom att kontakta ägare om han vill ställa upp med sin bil för en undersökning hur bilen klarat rosten.
Och när undersökningen görs ska representanter från Toyota vara på plats när undersökningen görs och svara på frågor. Om det inte finns så allvarliga skador på bilarna som påståtts tidigare bör betyget för dessa bilar höjas alternativt sänkas.
Har också varit i kontakt med Toyota Sweden. Som säger att detta är något vi får leva med att Toyota påstås ha ett dåligt rostskydd.
Men som han sa att vi vet att bilarna har ett bra rostskydd. Och bara för att Vibilägare och rostskyddsmetoder inte ser något "klet" inuti balkar m.m så innebär det inte att bilen har ett dåligt rostskydd menar man från Toyota. Visst kunde vi börja spruta in "klet" i hålrum för att få tyst på kritiken från Vibilägare om Toyotas rostskydd, som flera konkurrenter gjort. Men vi vet att vi har ett fullgott skydd på våra bilar efter omfattande forskning på fabriken.
Och jag kommer ihåg för ett antal år sedan då representanter från Toyota och Honda var på plats hos Rostskyddsmetoder i en artikel i Vibilägare men som även då hävdade att man har ett fullgott rostskydd.
Minns att det var representanten från Honda som hävdade att tex Audi galvar sina bilar för mycket att risk för lacksläpp ligger något som Audi också drabbats av. Så där fick Hondas representant rätt.
Så upp till bevis och undersök ett flertal bilar av samma modell hur de klarat rosten och visa det för oss. Och så får vi höra hur Toyotas representant förklarar sig om nu bilarna trots allt har allvarliga rostangrepp.
Annars är programmet toppen, håller med föregående talare nedan att ni ska satsa beg tester mera i Webb TV.
Sedan vill jag bara kommentera att åretrunt bilarna borde köras betydligt mer än de 4000mil de körs nu. Då kommer kvaliten på olika märken märkas än mer. Kom ihåg Expressens 10000mila tester med Lennart Öjestens tid och det var på 80-90 talet nu har väl bilarna blivit bättre och skulle köras betydligt mer egentligen i långtester. Fortsätt också att testa första generationens Toyota Prius och se hur den tekniken klarar tidens tand med den avancerade tekniken. mvh Shogun

#9 • Uppdaterat: 2008-12-18 13:03
Roy (ej verifierad)

Jag förväntade mig en länk till den här kommentarsmöjligheten redan på tv-sidan - det är ju där man får uppmaningen att skriva en kommentar.
Nåväl. Som några redan konstaterat, så var den tekniska biten bättre den här gången. Ljudet var utan anmärkning.
Den där "bilanalytikern" - vad var det för nisse? Vilket institut eller forskningscenter kom han ifrån? Eller var han bara självutnämnd? Kommentarerna han gav tydde inte på så mycket mer...
I jämförelsetestet var det vid ett par tillfällen otydligt beträffande vilken bil Marianne talade om.
Den här gången innehöll programmet lite mer än det man redan visste genom tidningen.
Angående Shoguns långa kommentar, så kan jag konstatera att tidningen har kollat upp äldre (långtestdeltagare?) angående rost. I ett par fall har också rostbetyget korrigerats.
Det är naturligtvis viktigt att man skaffar sig en omfattande erfarenhet av hur bilarna verkligen drabbas av rost på sikt.

#a • Uppdaterat: 2008-12-18 16:04
Boo Wennerberg (ej verifierad)

Hej,ett stort tack för alla synpunkter. Vi tar det till oss, både det positiva och det negativa. Och till Shogun vill jag säga följande: Vi ser att du är mycket engagerad i rostskyddsfrågor - och i all synnerhet det som rör Toyota. Du anser att vi gjort felbedömnignar i våra tyckanden om Mercedes och Toyota. Att Mercedes hade enorma problem med sina bilar från slutet av 1990-talet och en bit in på 2000-talet är det inte bara vi som har påtalat. Toyota har absolut inte problem av den digniteten, men vid våra förhandsgranskningar ser vi tydligt att vissa andra fabrikanter gör något mer för att åstadkomma effektivt rostskydd, som är anpassat efter de klimatförhållanden vi har här i Norden med saltindränkta vägar. Toyotas bilar är utvändigt fräscha väldigt längre, till detta bidrar bra lack med god vidhäftning. Under bilen, i hålrum och skarvar, är det sämre beställt med rostskyddets verkan. Vi har två Toyota i långgtest, båda Prius, åtta och fem år gamla, och båda är ganska rostangripna. Två enskilda bilar säger förstås inte sanningen, men uppföljningar med beg-ägare hos Rostskyddsmetoder visar att Toyotas bilar ännu inte förtjänar högre betyg. Visst kan våra prognoser slå fel, och vi är inte sämre än att vi kan revidera betygen i efter hand. Det har vi också gjort vid några fåtaliga tillfällen, men oftast har det då handlat om sänkningar. Shogun, du som Toyota-ägare, ta kontakt med oss på redaktionen, så kan vi gemensamt gå igenom din bil på teststationen.
Med vänlig hälsning,
Boo Wennerberg
Vi Bilägare

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.