
Bilarna som rullar på svenska vägar får allt lägre utsläpp. Snittbilens koldioxidutsläpp har sjunkit från 61 till 59 gram per kilometer mellan 2023 och 2024, visar siffror från Transportstyrelsen.
För bensinbilar är minskningen marginell, men för dieselbilar ökar faktiskt snittutsläppen från 164 till 168 gram per kilometer. För laddhybrider sjunker i stället utsläppen rejält.
En viktig detalj är att utsläppen inte mäts i verklig trafik utan enligt den så kallade WLTP-körcykeln. Den är visserligen mer rättvisande än den gamla NEDC-körcykeln, men utsläppen vid vanlig körning blir oftast högre.
Särskilt laddhybrider har kritiserats för att få en orealistiskt låg förbrukningssiffra. Transportstyrelsens siffror tar heller inte hänsyn till utsläpp som uppstår under tillverkning eller skrotning av bilen.
Genomsnittligt utsläpp av koldioxid per kilometer för personbilar i trafik.
Drivmedel | Utsläpp 2024 | Skillnad |
Diesel | 168,3 | 3% |
Bensin | 134,6 | -1% |
Etanol | 128,0 | 0% |
Gas | 111,1 | 1% |
Laddhybrider (bensin) | 24,0 | -15% |
Laddhybrider (diesel) | 15,3 | -34% |
El | 0,0 | – |
Vätgas | 0,0 | – |
Summa | 59,1 | -3% |
Källa: Transportstyrelsen
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (15)
- Igår 18:53 Mythbuster skrev: Bra att du…
- Igår 16:16 Bra att du har säkra 60 år…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.