Sverige kan fasa ut försäljningen av fossil bensin och diesel till 2040, och förbjuda försäljningen av nya bensin- och dieselbilar redan 2030.
Det visar en ny utredning som överlämnades till regeringen under tisdagen.
– Vi behöver ta stora kliv framåt för att lösa klimatkrisen, det är bråttom nu. Vi vill öka tempot och vi ser att utsläppen kan och måste minska mycket snabbare framöver, sa klimat- och miljöminister Per Bolund (MP) under en pressträff.
”Krävs mer laddinfrastruktur”
Elektrifieringen går i ”rasande” fart, enligt utredaren Sven Hunhammar.
– De senaste åren har det hänt mycket på tunga sidan. För bara några år sedan var det ett skämt att elektrifiera tunga fordon. Så är det inte längre.
– Men det krävs mer laddinfrastruktur. Det är en trång sektor idag och den kommer vara trång även i framtiden. Vi behöver bygga ut snabbt, säger han.
”Vi behöver bygga ut laddinfrastrukturen snabbt”
Svårt med förbud
Sverige får svårt att förbjuda nya bensin- och dieselbilar på egen hand. Istället skulle regeringen kunna jobba för att införa den typen av förbud i hela EU. Det ska regeringen nu utreda.
– Sverige bör tillsammans med andra länder jobba för att EU-kraven skärps till noll 2030, eller senast 2035, säger Sven Hunhammar, som öppnar för att elbilsbonusen på sikt kan försvinna men att den förhöjda fordonsskatten, ”malus” kan behållas längre.
– Förnybara drivmedel är också dyrare än fossila, vilket innebär högre drivmedelspriser. Vi måste nog förbereda oss på högre drivmedelskostnader, så vi måste effektivisera fordonen och hela transportsystemet.
Läs också: Ny plan: Så kan Sverige fasa ut förbränningsbilar
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.