Nästa artikel
USA:s Volkswagen-vd pressad i utfrågning
Nyheter

USA:s Volkswagen-vd pressad i utfrågning

Publicerad 8 oktober 2015
Volkswagens vd i USA heter Michael Horn.
Volkswagens högste chef i USA, Michael Horn har förhörts i amerikanska kongressen om sin inblandning i utsläppsskandalen.
Under förhöret förnekade Horn bestämt att han visste något om att företagets motorer hade blivit manipulerade. I sitt inledningstal till kongressen berättade Horn att han 2014 fick reda på utsläppsdatan inte stämde överens med verkligheten och att detta skulle kunna åtgärdas.  Men att felaktigheterna berodde på en olaglig mjukvara säger han sig inte ha vetat om.
– Jag blev då inte informerad om detta och har inte haft någon anledning att misstänka att våra fordon har haft en sådan anordning.

Horn tror inte heller att det var ledningen bestämde att mjukvaran skulle installeras.
– Såvitt jag vet, var det inte ett företagsbeslut. Det var inget som godkändes under ett styrelsemöte. Det var ett par mjukvarudesigners som stoppade in detta av någon anledning och jag skulle också vilja veta varför.

Av de drygt 430 000 fordon med årsmodell 2009-2015 som påverkas i USA räcker det inte bara med en mjukvaruuppdatering för att fixa problemet, enligt Michael Horn. I de flesta fall måste hårdvaran ändras för att fordonet ska klara amerikanska utsläppskrav. Varje bil behöver fem till tio timmars arbete.

– Vi vet att vi kan åtgärda dessa fordon för att uppfylla utsläppsnormerna, säger Horn och tillägger:
– Det kommer att bli en liten inverkan på prestandan. En till två miles av toppfart kan försvinna.

Volkswagen i USA har drog tidigare i veckan tillbaka sin ansökan om att få 2016 års fordon godkända av miljöskyddsmyndigheten enligt amerikanska utsläppsnormer. Det har lett till spekulationer om även dessa motorer kan vara riggade.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2015-10-09 12:03
Hackenbush

Jag undrar bara, vilken mjukvarukonstruktör skulle våga lägga in fuskande mjukvara i bilar utan att det är sanktionerat av ledningen?

#9 • Uppdaterat: 2015-10-09 18:29
zant

Är inte helt omöjligt att dom högsta hönsen inte var medvetna om det. Det är många led ner till den som gjort mjukvaran.

Det är nog mer troligt att dom högsta cheferna har gett direktiv som "gör så att bilarna klarar kraven" och sen så är det en mellanchef längre ner som gett den riktiga ordern till dom under honom. Allt för att kunna säga till dom högre cheferna att han löst problemet och på så sett försöka slicka sig uppåt, precis som chefer brukar.
Av egen erfarenhet så kan jag ju säga att det verkar krävas en viss typ av människa för att vara chef.

#a • Uppdaterat: 2015-10-09 19:31
GDS

Spot on zant

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.