Fråga:
Två Saab-ägare har hört av sig till Bilfrågan av oro för Takatas krockkuddar i deras Saab-bilar. Signaturen ”Tompa” undrar vad Transportstyrelsen har att säga och om inte bilar med farliga airbags borde ha körförbud? ”Jag har inte lust att åka omkring med en tickande bomb framför ansiktet”, avslutar ”Tompa”.
”Orolig Saab-ägare i Eskilstuna” kontaktade Konsumentverket i frustration över osäkerhet om vilka krockkuddar som sitter i hans 9-3 från 2008 och undrar också om det är möjligt att demontera dem och släcka varningen som då lär börja lysa?
Svar:
Det här är frågor som vi besvarat tidigare vid några tillfällen. Tyvärr finns inte längre någon ansvarig att få svar av. Enligt en av de verkstäder som är anslutna till Saab Service Center, är det samma airbags på USA-bilar som i svenska bilar och att det bara är i USA återkallelse skett. Enligt de uppgifter som finns sitter det Takata krockkuddar i Saab 9-3 2006–2011, i 9-5 2006–2009, i 9-2 X 2005. Vid kontakt med Autoliv framkommer att de levererat krockkuddar till Saab tidigare, men att de inte har utbytessystem för bilar med Takata. Transportstyrelsen svarade mig följande:
”Transportstyrelsen har på alla sätt försökt att få besked om vad som gäller för krockkuddar i Saab. Enligt den information vi har fått ska det inte finnas några risker med bilarna i Europa, eftersom dessa, till skillnad från bilarna i USA, har krockkuddar som är tillverkade och sammansatta i europeiska fabriker där man har fuktstyrda tillverkningsanläggningar och högre kvalitetskontroll. Dessutom är problemen kopplade till bilar som körs i länder med hög luftfuktighet och höga temperaturer.”
Och på funderingen att helt enkelt demontera airbags skriver transportstyrelsen: ”Nej, det är inte tillåtet att utan vidare ta bort krockkuddar. Krockkuddar kan ingå som del i förutsättningar för godkännande av inre säkerhet. Om besiktningsföretagen upptäcker det eller inte är svårt att säga, det beror på hur besiktningen görs. Det är fordonsägarens ansvar att se till att fordonet är i ’föreskrivet skick’. Och ’föreskrivet skick’ kan vara att ha en krockkudde.”
Från Orio AB, som är reservdelsleverantör för Saab, påpekar man att Saabs krockkuddar är tillverkade av en Takata-fabrik i Tyskland, från vilken det inte rapporterats några problem med produkten. Faran med Takatas defekta krockkuddar upptäcktes 2013. Sedan dess känner man till 23 olyckor med dödlig utgång på grund av felaktigt utlösta krockkuddar, nästan alla i Honda och några få i Fordmodeller – men ingen olycka i Europa. På NHTSA:s (National Highway Traffic Safety Administration) hemsida kan man söka på bilar som återkallats och varför. I USA listar man tydligen också de olika staterna efter riskkategori.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Diskutera: Oroar du dig för Takatas krockkuddar?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag kör en 9-3 OG tillverkad december 2001, och den ska inte ha Takata airbags vad jag hört. Så för mig är det lugnt. Frågan är ju dock hur länge man kan lita på airbags (och andra känsliga delar som inte byts) över huvud taget? Min bil är ju inte direkt purung längre, även om den går som en klocka just nu.
Tillverkaren i Tyskland det talas om hette tidigare Petri och var ett tyskt företag grundat 1899 som började tillverka kuddar för Mercedes 1981 men köptes upp av Takata 2000, namnet ändrades till enbart Takata AG först 2012.
Med tanke på bakgrunden är det möjligt att man i denna fabrik före 2012, i varje fall försökt göra ett bättre jobb än i övriga Takatafabriker.
Opel uppgav 2013, eller 14? att Takatakuddarna tillverkade i Europa inte skulle påverkas av felet, men framtiden får väl visa om det stämmer.
2001 är nog inget problem om det är den autolivkudde som Opel införde 1996, tekniken i den är annorlunda mot vanliga kuddar och bör förmodligen inte påverkas av ålder.
Takata = Japan = kvalitet.
Ett av de tre orden ovanför hör inte ihop med de andra.
Så ja..jag är orolig för Takatas krockkuddar. Eller snarare orolig för de personer som sitter i bilar med dessa fuskgrejer.
Tompa kan ju kanske skrota bilen själv då? Om han själv känner till problemet, och känner oro över det, så är väl lösningen rätt enkel? Skulle en lapp med körförbud från Transportstyrelsen på något vis ändra nåt?
Dessa kuddar är ju dokumenterat en hög skit. Men i vilket fall. Så det finns _inga_ dokumenterade olyckor med dålig utgång i Europa med krockkuddarna överhuvudtaget? Verkar ju nästan för magiskt för att vara sant...
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.