BMW har gjort en mängd förändringar av infotainmentsystemet iDrive sedan det debuterade i 7-serien för nästan 20 år sedan.
Bland annat kan vissa versioner av systemet numera skötas med pekskärm och inte bara ett fysiskt kontrollvred, och navigationskartan är uppkopplad för att kunna visa trafikinformation i realtid.
Snart är det vara dags för en stor uppdatering som ska hålla systemet fräscht i ytterligare några år.
Läs också: BMW och Mercedes har bästa mediasystemen – Volvo halkar efter
Enbart pekskärm
Den största förändringen som dyker upp i nästa generation iDrive är att skärmen ”byggs ihop” med de digitala instrumenten på ungefär samma sätt som hos Mercedes. De båda skärmarna är separata men de är ändå ihopbyggda till en designmässig enhet.
Skärmen blir också vinklad mot föraren, en tydlig hint att BMW vill vara förarfokuserade. Det är en designdetalj som funnits i många äldre BMW-modeller, bland annat i generation E30 av 3-serien som hade mittkonsol som var svagt vinklad mot föraren.
Enligt vissa uppgifter kan BMW också skrota det fysiska kontrollvredet vid växelspaken som tidigare använts för att sköta systemet. I så fall går BMW över helt till pekskärm vilket nog kan reta upp en del köpare som uppskattar möjligheten att sköta många av finesserna utan att behöva ta blicken från vägen på samma sätt som med en pekskärm.
Läs också: Så farliga är infotainmentsystemen – Apple och Google sämst
Nästa år
BMW håller dock kvar i att skärmen är liggande och ganska högt monterad på mittkonsolen. Tesla har en större pekskärm som är liggande i Model 3 och stående i Model S och Model X, men så långt vill alltså inte BMW gå ännu.
Exakt när nya generationen iDrive ska lanseras är inte bekräftat, men uppgifterna tyder på att det kommer ske 2021.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Tragiskt. Det enda som var bra.
Håller med mso, riktigt synd.
Det är numera förbjudet att fippla med en lös telefon när du kör, men det är okej att fippla med pekskärmen i bilen.... vansinne!
En annars så trevlig bil blir inget annat än en stor jäkla mobiltelefon.
Tråkigt med bara pekskärm.
Ja det finns undersökningar som visar att fippla med infotainmentmenyn är lika farligt som handhållen telefon. Knappar är mera intuitiva, man lär sig snabbt var dom finns och behöver sen inte ens titta när man skall ändra en inställning.
Synd!
Bättre å skrota pekskärmarna som är extrema trafik farliga.
Att bläddra hit och dit för att hitta dit man vill komma.
Aldrig....: Man behöver inte skrota alla bara för att vissa märken har dåligt upplägg på menyer m.m....
Bättre ställa krav på att systemet ska kunna styras även med röst eller rattkontroller, eller att inget som behövs vid färd får vara i flera undermenyer t.ex....
Kört 19000 mil nu med skärmbaserad lösning som huvudlösning och med rätt upplägg är det inte ett dugg mer krävande än en myriad av knappar.
Tråkigt. Det borde finnas som tillval. Nått som man kan styra från mittkonsolen med armen på armstödet. Mazda har ju en bra lösning.
Den här "utvecklingen" sker endast för att det blir billigare. Inte för att det ska bli bättre !
Ett fysiskt vred till volymkontroll, inställning av AC etc är alltid att föredra framför en skärm.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.