En tvåsitsig elbil med räckvidd på 15 mil, är Unitis planer för framtiden.
Många nappade på att investera i svenska startup-företaget med planer på urban elbil.
Trots att det är över en månad kvar på Unitis insamlingskampanj har de redan fått in över 6,5 miljoner kronor till sitt elbilsprojekt. Startup-företaget från Lund i Sverige tog hjälp av en crowdfunding-sajt för att erbjuda intresserade en andel i företaget i utbyte mot pengar. Målet var att nå 500 000 euro, alltså drygt 4,9 miljoner kronor, men den siffran är passerad och nu är insamlingen uppe i 130 procent.
Nästa år planerar företaget att färdigställa en prototyp på en tvåsitsig elbil tänkt för stadsmiljö, med en elmotor på 15 kilowatt som ska ge en räckvidd på 15 mil. Den ska konkurrera med bland annat Renault Twizy och Zoe, BMW i3 och Nissan Leaf. Målgruppen är så kallade ”millenials”, alltså personer födda kring millennieskiftet, från västra Europa.
”De är medvetna konsumenter och mediahungriga teknofiler som inte har någon märkeslojalitet till existerande bilmärken”, skriver Uniti i sin affärs-pitch.
Det har i nuläget lagts över 140 förbeställningar på den kommande elbilen.
Diskutera: Skulle du kunna tänka dig att investera i ett elbilsprojekt?
Nästa år planerar företaget att färdigställa en prototyp på en tvåsitsig elbil tänkt för stadsmiljö, med en elmotor på 15 kilowatt som ska ge en räckvidd på 15 mil. Den ska konkurrera med bland annat Renault Twizy och Zoe, BMW i3 och Nissan Leaf. Målgruppen är så kallade ”millenials”, alltså personer födda kring millennieskiftet, från västra Europa.
”De är medvetna konsumenter och mediahungriga teknofiler som inte har någon märkeslojalitet till existerande bilmärken”, skriver Uniti i sin affärs-pitch.
Det har i nuläget lagts över 140 förbeställningar på den kommande elbilen.
Diskutera: Skulle du kunna tänka dig att investera i ett elbilsprojekt?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ja det är ju bara att gratulera.
Det finns tydligen väldigt många som har alldeles för mycket pengar som de inte vet vad de ska göra med.
Framtidens bil och framtidens bilägande. Men priset på 200 000 kr är på tok för mycket. Grundarna försvarar det höga priset med att Uniti är premium med en massa teknik och dyra material. Köparna av en sådan här produkt och då främst dessa millenials har dock ett helt annat tänk när det gäller fordon. Premium för dem är ett miljövänligt, billigt och enkelt sätt att transportera sig. Inte en massa finesser och lull-lull.
Bygg enkelt, bygg basic, bygg Uniti!
Skrytbygge med elmotor,onödigt mycket finesser,effekt och väl tilltagen prislapp finns det redan men det är inte fler sådana som vi behöver nu. Vad kul det vore om den här gruppen istället kunde bevisa att det går att tillverka alternativa färdmedel UTAN att det måste kosta flera gånger mer än vad det är värt. Skall den konkurrera med i3 krävs det mycket teknik som gräver hål i vilken budget som helst,...inte blir det lätt heller att utmana Leaf eller Zoe som är medelklass bilar. Nä...kvar blir då att inrikta sig mot Twizy,ett betydligt mer realistiskt mål men då bör fordonet inte kosta så mycket mer än 70-90.000kr.
Bäst vore om man kunde ha halverat den summan.
Jo, man kan leka med investeringspengarna lite. Men projekt har ingen framtid tyvärr.
Elbil öde är samma som etanolbil.
Dem 140 förbeställningar reflekterar existerande intresse i hela landet faktisk. Ett monopolist eller kinesisk start-up företag kan göra bra pris framgång men nej, inte svensk start-up.
Elbilars framtid är också under stort frågetecken. Avvecklar ni folket kärnkraft då försvinner era elbil drömmar mycket snabbare än vindkraft ska vrida propellerblad ;-)
Innan jag investerar vill jag gärna veta lite om krocksäkerheten och om det kommer att ges dispenser för de korta deformationszonerna?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.