Använder sig av gräsrotsfinansiering, så kallad crowdfunding för att komma i rullning.
Svenska startup-företaget Uniti vill sätta en ny svensk elbil på marknaden inom de närmaste åren. För att få ihop ekonomiska medel har de startat en insamling och erbjuder i utbyte delägarskap i företaget.
Uniti tycker att de existerande bilformaten är för tunga för de tätbefolkade städerna och vill istället ta fram ett litet fordon för urban transport. Bilen de har som vision är tvåsitsig med en elmotor på 15 kilowatt som ska ge en räckvidd på 15 mil. Maxhastigheten ska vara 90 kilometer i timmen. Motorn hämtar sin kraft ur ett natriumjonbatteri på 11 kWh.
Bilens insida ska bestå av minimalt med plast och istället ska fokus läggas på miljövänligt biomaterial. Uniti säger att man har en prototyp på gång som ska bli färdigställd i slutet av 2017 och två år senare ska den finnas på marknaden.
Diskutera: Vad tycker du om Uniti?
Uniti tycker att de existerande bilformaten är för tunga för de tätbefolkade städerna och vill istället ta fram ett litet fordon för urban transport. Bilen de har som vision är tvåsitsig med en elmotor på 15 kilowatt som ska ge en räckvidd på 15 mil. Maxhastigheten ska vara 90 kilometer i timmen. Motorn hämtar sin kraft ur ett natriumjonbatteri på 11 kWh.
Bilens insida ska bestå av minimalt med plast och istället ska fokus läggas på miljövänligt biomaterial. Uniti säger att man har en prototyp på gång som ska bli färdigställd i slutet av 2017 och två år senare ska den finnas på marknaden.
Diskutera: Vad tycker du om Uniti?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ide´n är ju helt rätt, men är man inte lite för tidigt ute?
Jag skulle tro att om femton år kommer de flesta renodlade tätortsbilar att se ut på det sättet.
Men innan man hunnit dit är det nog svårt att övertyga den presumtiva kundkretsen att det är så här det ska se ut.
Allt hänger ju på priset på detta lilla fordon med ganska begränsad räckvidd. verkar inte vara något man kan köra till Maxi med för att handla.
Jag anser ändå att det är någonting som är vettigt även om just det här exemplet inte är särskilt vackert, ser ut som det kom från Japan och deras märkliga formgivare.
Men ändå, det fanns ju för 100 år sedan ändamålsenliga stadsfordon som ledigt klarade sina uppgifter, de behövde lika litet då som nu klara 0-100 på tre sekunder.
Kommer kostnaden för ett elfordon avsett för transport i tätort ner i vettiga nivåer kommer de också att säljas.
Om de inte i vanlig ordning blir mördade av skattetekniska skäl!
Jag var på ett föredrag med en av herrarna bakom projektet för någon vecka sen. Jag blev inte direkt övertygad om att jag kommer få se en färdig bil.
Det lät mest som att målet är att bli "bilarnas iPhone".
Som en Renault Twizy med ordentliga dörrar. Inte helt fel. Men varför trehjulig? Rejält mycket sämre utrymme till liten nytta.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.