De sista bilarna som Saab Automobile hann tillverka ska nu säljas av bolagets konkursförvaltare. Det handlar dels om förseriebilar, dels om bilar som byggdes i några enstaka exemplar, totalt 68 stycken. Försäljningen sker genom auktionsfirman KVD Kvarndammen.
– Saab har alltid haft en unik position på den internationella marknaden och många har en långvarig och trogen relation till bilmärket. När de sista bilarna som blev producerade av Saab Automobile AB nu säljs kommer det troligtvis väcka ett intresse bland Saabentusiaster över hela världen, säger Per Blomberg, affärsområdeschef på KVD Kvarndammen.
Huvudnumret är kanske den nya kombivarianten av Saab 9-5 som aldrig nådde återförsäljarna. Nya 9-5 SportCombi tillverkades i drygt 30 exemplar och på auktionen säljs 18 av dessa. Det finns dock en hake. Bilarna typgodkändes inte innan Saabs konkurs och går därför inte att registrera för att köras i trafik – men det kanske en samlare kan ha överseende med?
Ett annat intressant auktionsobjekt är suven Saab 9-4X, syskonet till Cadillac SRX som tillverkades av General Motors i Mexiko. Av totalt 700 exemplar säljs tio på auktionen. Ytterligare en samlarbil som ropas ut är den Saab 9-5 Aero med automatlåda och V6-motor på 300 hästkrafter som dåvarande vd och styrelseordförande Victor Muller använde som tjänstebil.
Vi noterar också att två Saab 9-3 Cabriolet Independence Edition går under klubban. Specialmodellen var tänkt att byggas i 366 exemplar för att fira det första året av oberoende från tidigare ägaren General Motors, men bara 38 bilar hann färdigställas innan konkursen var ett faktum.
Auktionen avslutas 15-16 december. Läs mer hos KVD Kvardammen eller i det här dokumentet där alla 68 auktionsobjekt beskrivs i detalj.
Diskutera: Vad tycker du om auktionsobjekten?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag gillar verkligen 9-5 SportCombi.
Den enda Saab som verkligen intresserat mig de senaste 30 åren.
Ska bli intressant att kolla vad slutpriset blir.
En sak jag funderar på när det gäller 9-5 SC är att det fattas något runt bakre sidfönstren-bakrutan.
Jag tror att man borde följt upp blanklisten under sidfönstren med en likadan bakåt.
Men det är ju historia och kommer inte att ändras.Tyvärr.
Det må ju vara en smaksak, saabnisse, men blanklisten är bara tänkt att ligga där som ett L - en sorts koppling till tidigare linjer.
Det jäkligaste är att de intressantaste bilarna inte går att använda.
Det är tragiskt att så starkt modellprogram som Saab hade på gång vid konkurstillfället, så starkt program hade aldrig märket någonsin när det var vid liv.
Det är inte säkert Roy, det finns kryphål.
Ett är att få bilen typad som ett specialbygge.
Jag blir inte förvånad om det kommer att finnas de som lyckas.
Har ju aldrig förstått det fantastiska med de bilarna som var på G t.e.x 9-4X eller 9-5 kombi men de kan säkert förgylla livet för någon som har pengar som de inte vet vad de skall användas till.
Ser man till värdet i kronor så kanske de oregistrerade bilarna INTE skall ut och rulla på vägarna men värdet i att ha en bil "som ingen annan" har är ju också ett värde.
Jag tycker fortfarande att man borde följt upp kromlisten under sidofönstren med en runt de bakre och under bakrutan.
Det blir ännu tydligare då man ser bilen i verkligheten.
Håller med saabnisse, att bara ha kromlisten på sidan ser lite "halvfärdigt" ut
Japp, tyvärr blev ju bilen bara halvfärdig. ;-(
Ser väldigt trevlig ut och väldigt miljövänlig då den inte får köras.
Går det inte att ändra litet och regga som "hembygge"?
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.