Nästa artikel
Unika bilder: Så skulle Saabs framtidsbil se ut i dag
Nyheter

Unika bilder: Så skulle Saabs framtidsbil se ut i dag

Publicerad 2024-11-20 13:30 (uppdaterad 2024-11-20 13:52)
Den svenske designern bakom Emily GT tolkar 1980-talskonceptet på nytt. ”Varje detalj ska ha en funktion”, säger han.

Saab överraskade bilvärlden med den futuristiska konceptbilen EV-1 på 1980-talet. Bilen såg ut att komma från framtiden – och gjorde det också, åtminstone i form av en biroll i filmen Tillbaka till framtiden.

Nu har den svenske bildesignern Hirash Razaghi, som bland annat formgivit delar av Bugatti Chiron och ligger bakom den spännande Nevs Emily GT, tagit fram en uppdaterad version av experimentbilen – anpassad för 2024.

Nykomlingen skulle logiskt nog kunna döpas till EV-2. Tillsammans med Berzah Cans som datorrenderat skisserna kan Saab Cars Magazine publicera exklusiva bilder på hur EV-1 hade kunnat se ut om den visades upp i dag.

Hirash Razaghi är bildesigner och har bland annat arbetat för Hyundai, Lynk & Co och Bugatti. Han var chefsdesigner för exteriören på Nevs Emily GT.

Tack vare modern teknik som aktiv aerodynamik får bilen lågt luftmotstånd och ett spännande utseende. Bilen är inte eldriven – det var inte EV-1 heller – och när turbomotorn går på sparlåga kan avgasröret mekaniskt dras in och döljas.

– Jag tänkte först göra två stora, runda avgasrör. Men i dag är det inte lika självklart att skryta med en stark motor, säger Hirash Razaghi i en intervju med Saab Cars Magazine.

Han har inte velat ”smutsa ned” designen med onödiga detaljer som falska luftintag eller kromlister.

– Jag är en anhängare av Bauhausskolan, som säger att varje detalj ska ha en funktion.

Hela artikeln om ”Saab EV-2” och alla skisser publiceras i senaste utgåvan av Saab Cars Magazine.

Saabs konceptbil EV-1 från 1980-talet var trots namnet inte eldriven. Foto: Per Hammarsjö

Beställ i vår webbshop!

Innehållet #13

Saabandan
Dokumentet avslöjar: Saaben som var en Daihatsu!

EV-1: Framtidsbilen på nytt 
Saabdesignerns vision om en modern Saab EV-1. 

Underskatta aldrig en Saab 90
Särskilt inte en plåsterfärgad. Med turbo. Vilken sleeper!    

Porschegurun Magnus Walker
Han gillar Saab och SCM.  Och glöm aldrig Catzy!

Saab 9000 turbo. Den utan ratt!
Snacka om flygarv! Vi kör experimentbilen med styrspak. 

Sonett IV med fyrhjulsdrift
Unika ritningar visar Saabs vilda planer. Mittmotor!

NOS kaross till NG 9-5 kombi!
Undanställd vid konkursen. Vi hittar den under ett skynke.

Världens Saabmuseum fyller 50! 
Historien bakom finaste Saabsamlingen. 

Kombidrömmar: Saab 900 Safari
Det hade kunnat bli så himla bra.  

Saab 93 Saxomat
Köksluckegrön -57:a klarar sig fint utan kopplingspedal.

Saab 93 GT i New York
Prins Bertils snabbstopp innan mötet med presidenten. 

Sensuell skrädderikonst!
Ett åtsmitande kapell till en Saab 92 är värd en egen artikel.

Köpguide: Saab 9000 Aero 
Var rostar den? (hundbenet). Men mer? Massor! 

92 återvände till paradisskrot
Den osannolika historien om två räddade Saab 92. Nu tillbaka på den omtalade skroten i Värmland.

Designexperiment på kortnos
Hur skulle grillen se ut? Dragkamp mellan stil och ekonomi. 

Saab 900 som polisbil
Vi kör unik överlevare. Plåtfälgar, icketurbo och baklucka. 

Tjänstebil 99L 1974 – Loranga
Nytt projekt för Saab Cars Magazine och Klassiker. Ska vi lacka om en reko originalbil?  

Så skapades Saab 900 Aero
Designinsatser från England skapade en ikon. Men hur var det med Freddie Mercury?

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (0)

Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.