Nästa artikel
Tyskar mest nöjda med Lexus
Nyheter

Tyskar mest nöjda med Lexus

Publicerad 16 november 2011 (uppdaterad 8 maj 2014)
Lexus är det bilmärke som har de flesta nöjda ägarna i Tyskland. Det framgår av den årliga undersökningen från tyska bilklubben ADAC.

Lexus petade därmed ner fjolårsvinnaren Subaru till andra plats. Jaguar placerade sig som trea.

Både Volvo och Saab finns med bland de tio främsta, på sjunde respektive åttonde plats. Anmärkningsvärt är att Dacia slutar som femma och att endast två tyska märken återfinns på topp tio-listan, Porsche (5) och BMW (10).

I undersökningen har ca 47 000 tyska bilägare lämnat omdömen om sina bilar. Lexus kommer på första plats, såväl när det gäller märket som sådant samt hur nöjda ägarna är med sina bilar.

Diskutera: Vad tycker du om undersökningen?

Tysklands mest nöjda bilägare:

1. Lexus
2. Subaru
3. Jaguar
4. Honda
5. Porsche
6. Dacia
7. Volvo
8. Saab
9. Mitsubishi
10. BMW

Källa: ADAC

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-11-16 09:01
1 Tysken (ej verifierad)

Ja..där har kopian lyckats bli lika bra och ibland bättre än orginalet.
Japarnerna har varit duktiga att ta vara på det bästa som Mercedes och BMW tagit fram..kopiaret design och form, förfinat...det är bara en nackdel vill man vara först köper man något av orginalen ..vill man ha en Lexus så väntar man några år så kommer de med en väl utvecklad kopia till samma pris.

#2 • Uppdaterat: 2011-11-16 09:03
Thommys

Det handlar om attityd till andras bilar. Man vill vara mallig för den bilen man har som inte är top of the line i sitt segment. Det är svårt att erkänna att man inte är nöjd bilen som inte har den högsta statusen.

Sen är det så att personer som köper t ex en Dacia inte har så höga krav som en som köper en Audi. De som köper Lexus har det problemfritt med har då inte krav på finnish. Porsche vet vi ju ligger med på 10-top listan över motorhaverier. Ändå är kunden nöjd och det handlar mer om körkänslan för de som gillar dynamik i körningen och köra ifrån alla i vänsterfilen på autobahn. Så hur mycket säger en sådan här lista egentligen?

#3 • Uppdaterat: 2011-11-16 09:28
Juppe (ej verifierad)

Håller med "Thommys"

"Nöjd" är något subjektivt och står i direkt relation till förväntningarna. Har man extremt höga förväntningar är det svårt att bli nöjd och tvärtom.

Köpare av t.ex en Dacia är nog främst ute efter en billig bil som tar en från A till B. Klarar bilen av det så är man nöjd. Det är på intet sätt en måttstock på hur bra bilen är.

#4 • Uppdaterat: 2011-11-16 13:02
Simon no1

@ Thommys, ta inte så hårt vid att Lexus kopierar, har du hört talas om Lexusbakljus som man till och med kan köpa till sin BMW........:) Sen kan jag inte låta bli att undra vad du menar med finnish...? Lacken, kromet eller vad...?

#5 • Uppdaterat: 2011-11-16 13:05
Simon no1

@ Juppe, det klart att man kan kolla hur nöjd en ägare är oavsett förväntningar, eftersom det är relativt nya bilar vi pratar om så förväntar sig de flesta att de köpt en bra bil, skulle den krångla muycket så är man nog inte nöjd oavsett om man kör Dacia eller Mercedes eller Lexus.......

100% blir dock inte någon undersökning men den ger i alla fall en bild av hur nöjda ägarna är...

#6 • Uppdaterat: 2011-11-16 13:41
Juppe (ej verifierad)

@simon no1
Nej det kan du inte!
Förstår du att en köpare av en MB för en miljon kanske har andra (och högre) förväntningar på sin bil än någon som köpt en Dacia för 80,000:-?

En jämförelse:
Vi frågar en person som precis ätit en grillkorv han köpt av en korvgubbe på hötorget på väg hem från korgen, om han var nöjd med korven. Han säger att den var jättegod...

Sen frågar vi en finsmakare och matskribent som precis har ätit en 3-rättersmiddag på en stjärnkrog. Han tyckte middag var helt ok, men gåslevern var lite stabbig i konsistensen.

Är då grillkorven godare/bättre än 3-rättersmiddagen på stjärnkrogen, eller kan det vara så att kraven hos de båda matgästerna var på olika nivå?

#7 • Uppdaterat: 2011-11-16 14:34
KaptenOberkommando

Shogun drar som vanligt fram växlar som inte finns i sin argumentation. Den som är objektiv och läser och begrundar inser genast att varje gång en dylik undersökning görs blir resultatet helt annorlunda - till och med olika undersökningar i samma land ger olika resultat. Av den anledningen är det helt omöjligt att dra några slutsatser.

Vad man kan tillägga också är att olika nationers medborgare har en stark tendens att vilja klonka ner på det egna märket/de egna märkena. T.ex. svenskar gnäller högljutt över hur "kass" Volvo och Saab är. Tyskar är inget undantag - de är om möjligt ännu värre. "Bredvidtecknad" har bott och arbetat i Tyskland och vet mycket väl hur tugget går. Att tyskar klonkar ner på sina egna märken för minsta lilla faller helt inom beteendevetenskapens ramar.

Sedan är det som Juppe skriver: ""Nöjd" är något subjektivt och står i direkt relation till förväntningarna. Har man extremt höga förväntningar är det svårt att bli nöjd och tvärtom."

En annan parameter att ta stor hänsyn till är det som står på slutet i texten: "Lexus kommer på första plats, såväl när det gäller märket som sådant samt hur nöjda ägarna är med sina bilar." Här har vi den kända Toyota-filosofin som går ut på att hålla kunden nöjd till nästan vilket pris som helst. Jag har sagt detta förr: Det är givetvis smart av Toyota att med honung och smör hålla kunderna nöjda långt bortom vad som egentligen kan avkrävas företaget, medan andra bilföretag gör bara vad de måste och absolut inget mer. Det är således klart som korvspad att om en Toyota-kund är "psykiskt nöjd" med märkets extrema kundvänlighet så spiller detta naturligtvis över även på uppfattningen om bilen som sådan. Och här är jag den förste att erkänna att t.ex. Mercedes har en del att lära: Snobbiga försäljare som kollar börskurserna och verkmästare som tror att de blåsa kunderna hur som helst gör ägarna sura, vilket garanterat visar sig i ägarnas åsikter om märket som sådant och hur nöjd kunden är med bilen efter påverkan av denna "överspillningseffekt". Men jag kan konsten att helt koppla bort idioterna hos återförsäljarna och låter enbart bilen tala. För skulle jag låta mig påverkas av hur de beter sig hos återförsäljarna och applicera dessa känslor på bilen som sådan vore det adjöss med Mercedes för min del. Men det är BILEN jag vill ha - den som teslaget var så begistrade i i testet om MB/Audi.

Men som sagt: Med så totalt olika resultat i den här typen av undersökningar finns det ingen anledning att ropa vare sig bu eller bä. Resultatet är till och med helt ovidkommande.

#8 • Uppdaterat: 2011-11-16 15:44
1 Tysken (ej verifierad)

"Shogun" du som nu vet !...vad är bättre med Lexus än exv. en likvärdig Mercedes eller BMW.
Tala om för mej varför jag skulle uppleva Lexusen bättre och framför allt bättre än vad ?
Visst du har kört och ägt BMW det vet jag att du skrivit tidigare ..du började att tala om detta för ca 6-7 år sedan och då gällde det en 5 -serie E39:a Touring som sluta att tillverkas för snart tio år sedan, det är din måttståck.
Tror du inte att det hänt något med BMW sedan E39:an kom, den lanserades väl 1995.

#9 • Uppdaterat: 2011-11-16 15:44
PREVIA

Här är en som inte förstår vad Lexus kopierat av BMW och Mercedes? Vilka av dessa två tyska bilmärken har laminerad plåt i karossen i slutet på åttiotalet, elektroniskt styrda växlingar i automatlådan som var fyrstegad med olika växlingsprogram, dubbla triangellänkar och luftfjädring med automatisk nivåkontroll, betydligt tystare kupé, handsfri för telefonen, olika minnen för alla inställningar på stolen ratten backspeglarna bältet och nackstödet. Och allt detta var standard och fungerar fortfarande efter över 20 år och trettiofemtusen mil. I nutid är snart alla Lexusbilar hybrider vilket de tyska biltillverkarna verkar försöka komma ikapp med egna varianter av.
http://www.youtube.com/watch?v=AjTZjlr_BIg&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=3Y-Gdz6N-dU

#a • Uppdaterat: 2011-11-16 17:38
N-iklas

vad menar man med ordet ”nöjd”?

Som vanligt talas det mest om kvalitet och väldigt lite om allt annat.
Krångel eller inte krångel.

På 1950 och 60-talet var det något av det viktigaste för en bil därför att bilar innehöll så lite och hade så få funktioner och så få egenskaper, i dag innehåller i varje fall vissa bilar hur mycket som helst.

Jag råkar ha mycket stor erfarenhet av Toyotas lyxmodeller och för mig är de funktionella verktyg som gör det de ska göra utan att krångla, MEN det är också allt.

De är döda föremål, metall, plast, glas, de är inte levande, ingen kompis, ingen familjemedlem.
Ingen passion, ingen glöd, ingen längtan, inget man drömmer om när man ska sova.

Bra funktion som verktyg, inget direkt att klaga på utöver lite aningen dålig, nervös, lös körkänsla, men Var finns passionen, glöden, elden??

Och när det gäller den – inte ”elektroniskt” – men väl ”digitalt” styrda automatlådan så var det faktiskt inte Toyota som utvecklade just den digitala delen utan Opel som i samarbete med tillverkaren Aisin-Warner utvecklade den till Omega och främst Senator.
Det är samma japanska Aisin i Opel som Lexus, men Opel var den som gjorde jobbet.
Första versionen av den lådan var klar hösten 1986, nästa kom 1987, då fanns inte bilmärket Lexus.

1988 kom BMW med en likaledes styrd digital växellåda men den kunde inte starta på 3:ans växel som Opels.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.