När tyska journalister och tidningsläsare får tycka till hamnar de tyska biltillverkarna i topp, före konkurrenterna. Det stod klart när den årliga tävlingen Gyllene Ratten, som anordnas av tidningsförlaget Axel Springer, ägde rum.
Journalisterna på Bild am Sonntag och Auto Bild väljer först ut ett antal bilmodeller som går att rösta på i olika kategorier. Sedan får läsarna välja sina favoriter. Det sista urvalet görs av en jury som testar bilarna på avskild bana. I juryn ingick både motorjournalister och racingförare.
Tre av kategorierna vinns av Seats sportiga syskonmärke Cupra och i samtliga kategorier utom den sista (bäst under 35 000 euro) står tyska bilar som segrare, eller märken som ägs av ett tyskt märke.
Bland finalisterna blev bland andra Volvo C40 och Hyundai Ioniq 5 omkörda. Intressant är att slutsegraren i den eldrivna suv-klassen blev Skoda Enyaq, inte Audi Q4 e-tron eller Volkswagen ID 4.
- Bästa kompaktbil: Cupra Leon
- Bästa kompaktbil, eldriven: Cupra Born
- Mellanklass och lyxbilsklass: Porsche Panamera
- Mellanklass och lyxbilsklass, eldrift: Mercedes EQS
- Suv: Cupra Formentor VZ5
- Suv, eldriven: Skoda Enyaq
- Sportbil: BMW M4 Competition
- Familjebil: Mercedes EQV
- Vackraste bilen: Audi e-tron GT
- Bäst under 25 000 euro: Opel Mokka-e
- Bäst under 35 000 euro: Toyota GR Yaris
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (1)
- 13 november 2021 och franska bilar i topp när…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.