Delmomentet ”Bilen” är det klart viktigaste i Vi Bilägares årliga konsumentundersökning AutoIndex. Kategorin väger tungt då bilägarnas betyg viktas dubbelt (40 %) jämfört med övriga delmoment.
Totalpoängen beräknas utifrån bilägare med modeller i två åldersklasser; 2014–2016 och 2017–2020. Vinnaren brukar normalt segra i någon utav åldersklasserna men i år lyckas Mercedes med bedriften att vinna totalt trots två andraplatser.
En förklaring till detta är att Honda tog förstaplatsen i den nya åldersklassen (2017–2020) på samma poäng men högre decimaltal. Förstaplatsen i delmomentet ”Bilen” är Mercedes tredje sedan 2006.
Fördjupar vi oss i Mercedes framgång är bilägarna väldigt nöjda med sina fyra år gamla bilar som distanserar sig med marginal från den äldre åldersklassen med 20 tydliga poäng. Totalpoängen i bilmomentet summeras utifrån poängsättningen av 25 frågor som rör bilens köregenskaper, komfort, kvalitet och andrahandsvärde.
Dyra bilar – men nöjda ägare
Mercedes är en värdig vinnare och får högst betyg av sina ägare i delfrågor som bland annat rör sittkomfort, bränsleförbrukning, formspråk, kvalitet, image och kundnöjdhet. Delfrågor som går sämre är kostnader förknippade med att äga en premiumbil.
Mercedesägarna sätter också lägst poäng av samtliga 23 bilmärken när det kommer till driftskostnader. Premiumlivet är inte gratis vilket vi får hoppas att bilägarna hade vetskap om innan bilköpet.
Medelpoängen för samtliga bilmärken steg i fjol men backar nu från 845 till 839 poäng. Endast två premiumtillverkare, Volvo och BMW, får lägre poängsättning på sitt nya modellutbud med fyraåringar (2017–2020) jämfört med äldre bilmodeller från 2014–2016. I BMW:s fall handlar det om två poäng och i Volvos fall en poäng, men att inte lyckas överträffa tidigare modellgenerationer är illavarslande.
Rostiga och törstiga Volvobilar
Granskar vi Volvos poängsättning närmare döljer sig det största missnöjet bakom bilarnas höga bränsleförbrukning som aldrig har varit Volvos paradgren. Vi Bilägares rostkontroller av begagnade långtestbilar visar också på allvarliga problem med SPA-plattformen som är dåligt rostskyddsbehandlad.
Ägarnas betygsättning av bilens rostskydd (870 poäng) ligger över medel (832 poäng) men en bra bit under Mercedes på 902 av maximalt 1 000 poäng.
Av förra årets sex bästa bilmärken i kategori ”Bilen” är samtliga med även i år bortsett från BMW som ger bort sin fjärdeplats till Audi.
Bakom ledarklungan fortsätter Mazda och Hyundai att förbättra sig. Framför allt uppskattar ägarna Hyundais modellutbud av elbilar som tillsammans med Toyota får högst poäng på frågan; ”hur miljövänlig är din bil”. Tillsammans med Renault gör Hyundai även den poängmässigt största förbättringen mellan de två åldersklasserna för äldre (2014–2016) och nya bilar (2017–2020).
I botten av listan, med mindre än 800 poäng, får Fiat i år sällskap av Mitsubishi som tappar mest poäng totalt (–3,4%). Beslutet att frysa utvecklingen av nya modeller för europeiska marknaden skapar stor osäkerhet hos landets Mitsubishiägare.
Kvalitet och egenskaper för bilar i åldersklassen 2014–2016. Siffran anger ett indextal.
1. Toyota | 875 |
2.Mercedes | 873 |
3. Audi | 871 |
4. Volvo | 867 |
5. Subaru | 867 |
6. BMW | 865 |
7. Honda | 860 |
8. Mazda | 856 |
9. Citroën | 841 |
10. Skoda | 836 |
11. Hyundai | 833 |
Medelbilen | 830 |
12. Volkswagen | 821 |
13. Kia | 821 |
14. Seat | 817 |
15. Ford | 816 |
16. Opel | 813 |
17. Peugeot | 812 |
18. Suzuki | 811 |
19. Mitsubishi | 798 |
20. Nissan | 795 |
21. Renault | 792 |
22. Dacia | 786 |
23. Fiat | 760 |
Kvalitet och egenskaper för bilar i åldersklassen 2017–2020. Siffran anger ett indextal.
1. Honda | 893 |
2. Mercedes | 893 |
3. Subaru | 888 |
4. Audi | 883 |
5. Toyota | 883 |
6. Hyundai | 877 |
7. Mazda | 866 |
8. Volvo | 866 |
9. BMW | 863 |
10. Kia | 856 |
Medelbilen | 848 |
11. Peugeot | 844 |
12. Skoda | 844 |
13. Opel | 842 |
14. Renault | 840 |
15. Ford | 839 |
16. Suzuki | 835 |
17. Seat | 827 |
18. Citroën | 825 |
19. Volkswagen | 822 |
20. Nissan | 821 |
21. Dacia | 813 |
22. Mitsubishi | 793 |
23. Fiat | 786 |
Uppskattat modellutbud lyfter Audi
Audi lyckas med konststycket att förbättra sig i samtliga fyra delmoment i årets AutoIndex. Bilmärket ökar även mest i kategorin ”Bilen” vilket räcker till en fjärdeplats.
Landets Audiägare är nöjda med sina bilar vilket syns tydligt i poängsättningen av åldersklassen för nya bilar (2017-2020). Audi står också för den högsta ökningen procentuellt (+1,9%) och tillsammans med Mazda ökar Audi mest i kategorin ”Bilen” (+1,6%).
Jörgen Wedefelt, tidigare försäljningschef på Audi, tillträdde som chef för Audi Sverige i augusti förra året. Ett rekordår som slutade på 6,2 procent marknadsandel vilket är den näst bästa siffran någonsin.
– Marknadsandelen är relevant då vi kan jämföra vår försäljning mot konkurrenterna. Vår styrka är en bra produktportfölj och återförsäljare som är förberedda på nya bilmodeller. Sen finns det alltid en glädje i att jobba i medvind som syns ute hos återförsäljarna, säger han.
Förra årets totalmarknad sjönk periodvis med över femtio procent som en följd av pandemin. Audi klarade sig relativt väl med en nedgång på åtta procent jämfört med totalmarknaden som backade 18 procent sett över hela året.
– Nu ser vi en markant ökning men har i stället fått en ny utmaning med halvledare. Om inte det problemet funnits hade vi varit uppe i en ganska bra sving nu, konstaterar Jörgen Wedefelt som ser det starka modellprogrammet som en förklaring till framgången i AutoIndex.
”Vi tror att Quattro kommer väljas till på 75 procent av alla sålda Q4”
– E-tron har tagit för sig ordentligt och blev en storsäljare för oss förra året med tolv procents volym. Även om A3, A4 och A6 fortsätter att vara volymbärare framåt ser vi en snabb förändring i omställningen mot elbilar. Det sker inte över natten men det kommer att gå fort.
De första kundleveranserna av Audi Q4 E-tron sker i sommar, en modell som Audi ser som sin blivande storsäljare.
– Förmodligen kommer Q4 att sälja bättre än E-tron redan i år och eventuellt bli vår enskilt största volymmodell redan nästa år.
Ny satsning på experter
En av de stora frågorna som Volkswagens koncernledning brottas med är positioneringen av bilkoncernens tolv varumärken. Audis ambition är att bibehålla sin premiumposition och varumärket Quattro är fortfarande viktigt – även för elbilsköparna.
– Quattro är djupt rotat hos våra kunder och vi säljer definitivt fler Q4 med Quattro. Elektrifieringen kräver plats för batteripaketet vilket gör att markfrigången blir lägre men vi tror att Quattro kommer att väljas till på 75 procent av alla sålda Q4:or.
Även Audis återförsäljare har fått tid att reflektera över kundbemötandet under pandemin. Mer tid för de kunder som har besökt bilhallarna har resulterat i ökad kundnöjdhet. Audi Expert är en ny satsning som innebär specialutbildade säljare med fördjupad produktkunskap.
– I dag har vi ett tiotal Audi Experts med målet att finnas på hälften av dagens 46 återförsäljare. Vi tror att det är ett effektivt sätt att möta kundens alla frågor och behov samtidigt som vi får en effektivare säljorganisation hos våra största handlare, säger Jörgen Wedefelt som gläds år resultatet i AutoIndex:
– Självklart är vi nöjda med resultatet och det är alltid kul att känna att våra produkter uppfattas positivt av ägarna. Att vi har attraktiva produkter är viktigt men även relationen med våra återförsäljare. En snabbare återkoppling från oss uppskattas av både återförsäljare och kunder.
Läs också: Populärast i bilhallen – men får bakläxa av ägarna
Kommentarer till artikeln (3)
- 26 juli 2021 Laila skrev: Toyotaägare…
- 26 juli 2021 Toyotaägare anser sina bilar…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.