I flera länder har köpare som slår till på en laddhybrid rätt till bonus. I Sverige ligger den på upp till 45 000 kr, något som stött på kritik eftersom vissa laddhybridförare bara kör på bensin och sällan laddar sin bil.
Nästa år vill regeringen sänka den högsta bonusen för laddhybrider till 20 000 kr, och även i Tyskland förbereds en skärpning av reglerna. Med start i oktober 2022 kan enbart laddhybrider med en elräckvidd på minst sex mil ha rätt till bonus, och den siffran kan höjas till åtta mil i januari 2024.
Subventionerna har varit lönsamma för de tyska biltillverkarna som storsatsat på laddhybrider. Försäljningen har ökat med 230 procent under första halvåret 2021 jämfört med samma period i fjol.
Förslaget att skärpa reglerna för laddhybrider möts av hård kritik från biltillverkarnas egen branschorganisation VDA. Om reglerna för rabatter skärps tror inte VDA:s ordförande Hildegaard Müller att köparna väljer en elbil istället, utan en vanlig bensin- eller dieselbil.
– Många laddhybrider som tidigare var berättigade till subventioner kommer bli mindre attraktiva för kunderna, säger hon i ett uttalande.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (19)
- 23 september 2021 Saabnisse Frågan är om det…
- 23 september 2021 Axa, ungefär så var ju ide'n…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.