Kinas kraftiga elbilsoffensiv är ett hot mot hela den europeiska bilindustrin. Det menar det tyska försäkringsgruppen Allianz. Budskapet kommer i form av en nyligen släppt rapport från koncernen. Larmet är i princip ett eko av vad biljätten Stellantis vd Carlos Tavares tidigare uttryckt i annat sammanhang.
Allianz menar att de kinesiska elbilstillverkarnas framflyttade marknadspositioner i Europa innebär ett systemhot mot europeiska biltillverkares framtid. Enligt Allianz egen analys kan den kinesiska elbilsexpansionen inom EU kosta europeiska tillverkare hela 7 miljarder euro per år i förlorade intäkter fram till år 2030. För att undvika det krävs att beslutsfattare inom EU agerar, menar de.
Man pekar bland annat mot att europeiska tillverkare riskerar en reell marknadssmocka både på hemmaplan, men också på kinesisk marknad. Konsekvenserna, på sikt, kan förstås bli förlorade arbetstillfällen inom europeisk bilindustri. Fyra av fem bilar som säljs nya i Europa idag har monterats lokalt.
Därtill står stora ekonomiska värden på spel. Den totala nybilexporten från Europa till andra delar av världen under det senaste decenniet har legat på mellan 70 och 110 miljarder euro per år. Det är värden som riskerar att ta rejält med stryk under de närmaste åren, som följd av tappade marknadsandelar. Ytterst kan det i förlängningen få konsekvenser, både för bilindustrin i sig och en farhåga att det kan leda till en utbredd framtida arbetslöshet inom denna industrisektor.
Lösningen, menar Allianz, skulle vara att Europa inför särskilda importskatter för fordon som importeras in till regionen. Modellen skulle då följa en liknande princip som USA använder för att skydda sina inhemska biltillverkares intressen. Avsaknaden i Europa av sådana importavgifter pekas i rapporten specifikt ut som en av de bidragande orsakerna till varför Kina siktat in sig på Europa.
Av samma anledning spår rapporten också att Kina kommer få det betydligt tuffare att lyckas med en motsvarande offensiv i USA.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (29)
- 18 september 2023 Att Kina-bilar skulle ha hög…
- 30 maj 2023 Märkligt för när jag läser…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.