Kina har redan i dag ett järngrepp om marknaden som levererar batterier till elbilar, och det greppet kommer stärkas ytterligare framöver. Det visar nya siffror från Benchmark Minerals som Financial Times skriver om.
Europa har varit en viktig spelare för att utveckla och tillverka bilar med förbränningsmotorer, men när bilindustrin nu ställer om till eldrift är det Kina som tar täten. 2031 beräknas Kina ha mer produktionskapacitet för batterier i Europa än något annat land. Det är något som oroar bilchefer och politiker, särskilt med tanke på att batteriet står för 40 procent av elbilens värde.
Enligt analysen kommer Kina ha en produktionskapacitet på 322 gigawattimmar i Europa under 2031. Sydkorea är på andra plats med 192 GWh. Därefter följer Frankrike och Sverige.
– Vi måste springa snabbare än dem, vilket är svårt när man ser hur snabbt kineserna rör sig, säger Thomas Schmall på Volkswagen till tidningen.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (13)
- 7 december 2022 Axa - från-pris strax under…
- 7 december 2022 Mäkinen Vet inte var Apple…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.