Det rullar tusentals A-traktorer med allvarliga säkerhetsbrister på vägarna. Felen kan innebära att bilen måste tillbaka för efterkontroll – annars väntar körförbud.
Siffran kommer från Bilprovningen som besiktigade 4 000 A-traktorer under förra året. Hela sju av tio blev underkända, och för sex av tio krävs efterkontroll.
De vanligaste anmärkningarna gäller fel på belysning och reflexer, bromsar eller hjul. Det är heller inte ovanligt att A-traktorerna är ändrade.
– Exempel på detta är att konstruktionen har ändrats så att fordonet går fortare än den tillåtna maxhastigheten om 30 km/tim eller har utökats med fler passagerarplatser, säger Per-Anders Blommefors, besiktningsansvarig på Bilprovningen.
Det finns cirka 56 000 A-traktorer på svenska vägar vilket är en stor ökning jämfört med för bara några år sedan. A-traktorer behöver som mest bara besiktigas vartannat år.
Andel A-traktorer som blivit underkända 2024.
Fel | Andel |
Huvudstrålkastare för hel- och halvljus | 28% |
Parkeringsbroms Bromsfunktion | 17% |
Positionslykta | 13% |
Färdbroms hjulbroms | 12% |
Spindelled | 12% |
Bromsledning | 12% |
Körriktningsvisare | 11% |
Reflex | 10% |
Styrled | 9% |
Hjullager | 8% |
Källa: Bilprovningen
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.