Nästa artikel
Transportstyrelsen vill stoppa fusk med A-traktorer
Nyheter

Transportstyrelsen vill stoppa fusk med A-traktorer

Publicerad 2024-06-11 10:55
Med ett nytt förslag hoppas Transportstyrelsen komma tillrätta med hastighetsfusket i många A-traktorer.

Reglerna för A-traktorer har skärpts i flera omgångar. Nu gäller krav på exempelvis säkerhetsbälte och vinterdäck. Men det är fortfarande relativt enkelt att ”lura” hastighetsbegränsningen för att A-traktorn ska kunna köras fortare än tillåtet.

Nu har Transportstyrelsen tagit fram ett förslag på nya tekniska krav för att komma tillrätta med problemet. Bilen kan antingen ha en hastighetsregulator som ska kopplas in i bilens CAN-bussystem eller en mekanisk hastighetsbegränsning genom krav på utväxling som i dag.

Ändringarna gäller inte de A-traktorer som finns i trafik i dag. Men om en A-traktor manipulerats och stoppas av polis får ägaren registreringsbesiktiga bilen på nytt när den uppfyller kraven.

Fler ska följa reglerna

Målet är att de nya reglerna ska höja trafiksäkerheten och få fler att följa reglerna, enligt Josefine Montelius som är utredare vid Transportstyrelsen. Enligt henne gäller i dag en så kallad funktionsbaserad regel som innebär att det bara bestäms att A-traktorn måste ha en hastighetsbegränsning – inte exakt hur det ska uppnås.

– Det har lett till att det i dag finns många olika tekniska lösningar för hastighetsbegränsning, vilket har öppnat upp för många olika sätt att manipulera på, säger hon till Vi Bilägare.

Skillnaden med de nya reglerna är enligt henne att det blir tydligare hur en A-traktor ska hastighetsbegränsas.

– Med en enhetlig teknisk lösning blir det enklare för polis, besiktningsorgan och föräldrar att lära sig hur tekniken fungerar och därmed kunna kontrollera om en A-traktor faktiskt har manipulerats eller inte.

Tanken är att de nya reglerna ska börja gälla hösten 2025.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (4)

  • 2024-06-12 05:53 Det är väl rimligen inte…
  • 2024-06-11 18:50 "Bilen kan antingen ha en…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.