Många trodde att bilstölderna skulle minska under coronapandemin. Under våren fanns nämligen vissa tecken på att bilbrotten var på nedgång.
Så blev det dock inte. Under första halvåret 2020 stals ungefär lika många bilar som samma period året innan, visar siffror från Larmtjänst som Trygg-Hansa tagit del av.
70–90 procent av de stulna bilarna och reservdelarna som tjuvarna kommer över skeppas utomlands av internationella ligor, enligt en rapport från Trygghetskommissionen. Ofta handlar det om rena beställningsjobb.
Volvo i topp – eller inte
Bilmärkena som drabbas oftast sett till det faktiska antalet stölder är Volvo, Volkswagen, Audi, BMW och Saab. Även Mercedes och Toyota finns med i toppen.
Volvo står för nästan 19 procent av alla stulna bilar och därefter följer Volkswagen och Audi.
– Att Volvo toppar listan beror inte enbart på att Volvo är ett populärt bilmärke i Sverige. De välorganiserade internationella brottsnätverken vet att det är Sverige de ska söka sig till när de får beställningar av Volvobilar, säger Stefan Brala, motorexpert på Trygg-Hansa.
Läs också: Beskedet som ska stoppa bilstöldligorna
När Vi Bilägare kompletterar statistiken med hur många exemplar som finns registrerade i Sverige av varje märke ser bilden dock lite annorlunda ut. Då ligger istället uddamärken som Rolls-Royce, Hummer, Ferrari och Smart i topp.
Audi och BMW är fortfarande relativt stöldbegärliga sett till hur många bilar som rullar på vägarna medan Volvo halkar ned till 20:e plats.
Intressant är också att de relativt dyra Teslabilarna inte verkar vara särskilt stöldbegärliga varken sett till det faktiska antalet stulna bilar eller när det gäller antalet stulna bilar i relation till hur många bilar som finns på vägarna. Teslaägarna kan aktivera en ”bilkamera” som filmar området omkring bilen för att avslöja tjuvar och bilen kan spåras med GPS.
Tullen maktlös
Eftersom det inte ingår i Tullverkets uppdrag att leta efter stöldgods som riskerar att lämna Sverige kan många stulna bilar skeppas iväg utan några större problem. Om tullen hittar stöldgods kan personalen ringa polisen, men om de inte hinner rycka ut eller prioriterar annat tvingas tullpersonalen se på medan stöldgodset och brottslingarna försvinner.
I en rapport som publicerades tidigare i år föreslogs att tullen ska få ökade befogenheter och resurser för att minska den här typen av brottslighet.
– Stöldligorna som fokuserar på bilstölder har inte slagit av på takten och det är därför hög tid att regeringen utökar tullens befogenheter nu. Det är fortfarande möjligt för kriminella att frakta ut reservdelar eller hela bilar med lastbil från Sverige samtidigt som tullen saknar mandat att stoppa dem, säger Stefan Brala.
Läs också: Här är biltjuvarnas nya favorit: ”Ett stort problem”
Andel stulna bilar i förhållande till det totala antalet bilar av respektive märke som rullar på vägarna. Siffrorna gäller januari–juni 2020 och kommer från Larmtjänst, Trygg-Hansa och Car.info.
Bilmärke | Andel |
Rolls-Royce | 0,375% |
Hummer | 0,167% |
Ferrari | 0,150% |
Smart | 0,133% |
Chrysler | 0,125% |
Land Rover | 0,120% |
Audi | 0,105% |
BMW | 0,094% |
Porsche | 0,090% |
Lincoln | 0,087% |
Saab | 0,085% |
Seat | 0,064% |
Lexus | 0,063% |
Fiat | 0,059% |
Jeep | 0,059% |
Mercedes | 0,056% |
Daewoo | 0,056% |
Peugeot | 0,053% |
Mini | 0,050% |
Volvo | 0,047% |
Opel | 0,046% |
Mazda | 0,045% |
Jaguar | 0,044% |
Honda | 0,044% |
Toyota | 0,042% |
Mitsubishi | 0,040% |
Volkswagen | 0,039% |
Hyundai | 0,038% |
Ford | 0,038% |
Skoda | 0,038% |
Renault | 0,037% |
Nissan | 0,037% |
Citroën | 0,029% |
Suzuki | 0,028% |
Dacia | 0,026% |
Dodge | 0,025% |
Buick | 0,024% |
Kia | 0,023% |
Tesla | 0,020% |
Chevrolet | 0,015% |
Subaru | 0,012% |
Pontiac | 0,008% |
Cadillac | 0,007% |
Faktiska antalet stulna bilar under januari–juni 2020. Siffrorna kommer från Larmtjänst och Trygg-Hansa.
Bilmärke | Antal |
Volvo | 651 |
Volkswagen | 388 |
Audi | 322 |
BMW | 297 |
Saab | 212 |
Mercedes | 191 |
Toyota | 182 |
Ford | 150 |
Peugeot | 134 |
Renault | 105 |
Opel | 93 |
Skoda | 88 |
Nissan | 68 |
Hyundai | 58 |
Kia | 54 |
Citroën | 46 |
Seat | 44 |
Mazda | 44 |
Mitsubishi | 40 |
Fiat | 35 |
Honda | 31 |
Chrysler | 30 |
Porsche | 28 |
Land Rover | 24 |
Suzuki | 15 |
Mini | 14 |
Jeep | 13 |
Chevrolet | 13 |
Lexus | 12 |
Dacia | 10 |
Subaru | 9 |
Jaguar | 7 |
Smart | 4 |
Dodge | 4 |
Rolls-Royce | 3 |
Ferrari | 3 |
Tesla | 3 |
Lincoln | 2 |
Buick | 2 |
Hummer | 1 |
Daewoo | 1 |
Pontiac | 1 |
Cadillac | 1 |
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Undrar varför det är så svårt för våra politiker att ändra regler/lagar så att tullen kan stoppa misstänkt stöldgods? Ointresse eller vad?
Sverige i ett nötskal. Känt sen länge för alla båtägare som blir av med fyrtaktare.
@John, vad härligt att vi blir av med de hemska fyrtaktarna så vi får höra lite välljud på sjöarna ;)
Äsch, skämt i sido. Beklämmande att en myndighet bara kan stå bredvid och stelbent hävda att det inte är vårt problem och och peka på en annan när stölderna pågår för fullt.
Älska sossarna !!
Skyll inte på Tullen. Felet ligger i lagstiftningen och fega politiker i regeringen som inte vill ta tag i brottslighet eller ändra lagar som är tokiga utan långa utredningar som gärna få ta flera år. Sedan ett lagråd som ska komma med långa invändningar. Och åklagare som inte bryr sig om "enkla" brott.
Därför händer ingenting utan det blir den gamla vanliga visan: biltjuv åker fast, polisen säger "ajabaja så får man inte göra", biltjuv släpps, biltjuv fortsätter sin "yrkesbana".
Ett litet förslag är att relatera antalet stulna bilar i förhållande till antalet sålda under de tre senaste åren eller något liknande. Det rimligen ganska ovanligt att stjäla och exportera gamla bilar, och även om man ninth vet om de som stulits är förda utomlands eller är kvar i landet så blir det mer adekvat. Om man sedan vet årsmodellerna på de stulna bilarna (vilket är rimligt att man vet) så kan det bli riktigt intressant. Som det är redovisat nu är det inte så vägledande.
Kan bara hålla med den vedertagna uppfattningen bland skribenterna. Sverige har en lång tradition av fullständig aningslöshet. En aningslöshet och handlingsförlamning med socialdemokratiska rötter. För vanligt folk är det ofattbart men trots detta får det fortsätta på alla möjliga områden årtionde efter årtionde. Man verkar också vara fullständigt förskräckta för att ingripa mot diverse slödder i samhället inte sällan med utländska förtecken. Tror man att gangstrarna ska komma hem till makthavarna och våldföra sej på makthavarnas familjer eller är man bara i ett drogliknande tillstånd? En snabb tillnyktring inte bara efterfrågas utan krävs. Skärpning!!!!
Va? Skoda så långt upp på listan... varför?
Märkligt då att inte nån av de borgerliga regeringarna åtgärdat detta tillsammans med åtgärder mot brottsligheten utan istället t ex la en extra skatt på trafikförsäkringen...
Nä, det är nog helt enkelt inte så enkla frågor att hantera som man kan tro - speciellt åtgärder mot brottsligheten.
Sverige är som ett serverat smörgåsbord för dessa ligor som helt obehindrat kan hålla på med sin verksamhet. Polisen, tullen, politiker är helt handlingsförlamade. Det är en skandal! Här i Stockholm så känner i princip alla någon granne eller bekant som drabbats. Problemt är mkt stort. Och det är inte bara bilar och bildelar. Det är gräsklippare, fyhjulingar, cyklar mm också.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.