Det är tuffa tider för bilbranschen. Försäljningen rasade på många marknader under våren på grund av coronakrisen.
Men under sommaren har det funnits flera tecken på att marknaden börjar återhämta sig. Volvo har till exempel kunnat visa en liten försäljningsökning för juli jämfört med samma månad förra året.
För Geely Automobile, som liksom Volvo Cars ägs av Zhejiang Geely Holding, ser det inte riktigt lika ljust ut. Under första halvåret rasade företagets vinst med hela 43 procent.
Vinsten ligger på 2,8 miljarder kronor. Geely levererade 530 000 bilar – 19 procent färre än förra året – vilket innebär en vinst per bil på 5 300 kronor. Försäljningen minskade med 23 procent.
Geely ska nu göra sig av med tolv procent av de anställda och skriver dessutom ned årets försäljningsprognos.
”2020 blir ett av de svåraste åren i koncernens historia”, skriver Geely i ett uttalande.
Även om bilförsäljningen börjat återhämta sig även i Kina ligger den fortfarande på en betyligt lägre nivå än förra året.
Läs också: Trögt på bilmarknaden – men Volvo kör om konkurrenterna
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det var en otäck grill på den bilen!
Såklart en katastrofförändring jämfört med förra året. Men att fortfarande visa vinst under en sådan här kris låter ju ändå rätt bra?
Sitt lugnt i båten! Fortfarande gör de vinst.Tesla hade röda siffror år efter år men lever fortfarande.
Själv tycker jag inte det finns något vettigt att köpa, vill inte ha en tung och klumpig SUV...elbilarna är för dyra och har oftast dålig räckvidd och lastar knappt som en vanlig Golf. Att köpa en ladd-hybrid tjänar man inget på heller... och vem vill ha dubbla drivlinor att underhålla och hur kommer andrahandsvärdet att vara när dessa modeller krånglar? Just nu behåller jag min praktiska bil som håller ihop bra med låg förbrukning... det är knappt någon värdeminskning efter 6 år för den har redan varit...
Sneglat lite på 2021 års elbilar och modeller...men inget direkt intressant, det är mest SUV med stora batterier och då sticker priset iväg. En lagom hög sedan/hatchback med en längd på 4,6-4,7 meter är det jag väntar på, med minst 30 verkliga mil i räckvidd och priset får vara max 350 tkr...fast det lär väl aldrig hända nu i SUV tiderna...
Geely sparkar personal för att ha rätt kostym.
Snacka om panik för ingenting.
Det är ju i det här läget man investerar i framtiden istället.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.