I juli gick den svenska bilförsäljningen inte lika dåligt som under våren. Antalet nyregistrerade bilar minskade med fyra procent under juli jämfört med samma period förra året.
Under andra kvartalet i år minskade registreringarna med 37 procent mot föregående år. Hittills i år har antalet nyregistrerade bilar minskat med 22,5 procent.
”Återhämtningen i juli förklaras till stor del av att biltillverkningen kommit igång i många länder och att man har kunnat leverera bilar och beta av de orderstockar som byggts upp innan coronakrisen slog till”, skriver branschorganisationen Bil Sweden i ett pressmeddelande.
Under våren föreslog Bil Sweden ett så kallat kickstartpaket för att få igång bilförsäljningen, något som organisationen fortfarande inte fått något gehör för.
Fyra Volvomodeller på topplistan
Andelen elbilar och laddhybrider ligger nu på 29,5 procent vilket innebär att nästan tre av tio nya bilar har laddsladd. Det är tre gånger högre andel jämfört med juli förra året.
Fyra av fem modeller i topp kommer från Volvo. Märket ökade med en procent jämfört med juli förra året.
– Vi ligger nu på samma nivåer som för samma period förra året, säger Fredrik Isakson, försäljningsdirektör på Volvo Car Sverige.
Antal nyregistrerade bilar januari–juli 2020.
1. Volvo S/V60 (10 870)
2. Volvo S/V90 (5 681)
3. Volvo XC60 (5 638)
4. Volvo XC40 (5 211)
5. Volkswagen Passat (5 033)
6. Volkswagen Golf (5 022)
7. Kia Niro (4 749)
8. Volkswagen Tiguan (3 614)
9. Kia Ceed (3 230)
10. Skoda Octavia (2 641)
Antal nyregistrerade bilar januari–juli 2020.
1. Volvo V60 Twin Engine (3 532)
2. Volkswagen Passat GTE (2 961)
3. Volvo XC60 Twin Engine (2 590)
4. Kia Niro Plug-in Hybrid (2 415)
5. Kia Optima Plug-in Hybrid (2 295)
6. Mitsubishi Outlander PHEV (1 774)
7. Tesla Model 3 (1 711)
8. Volvo S/V90 Twin Engine (1 333)
9. Renault Zoe (1 273)
10. Kia e-Niro (1 208)
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Så klart, en Volvo kan inte få rimlig förbrukning utan ladd-hybrid systemet. Vill man köra runt på en förbrukning på ca 0,55 liter eller 0,9 liter? Man behöver inte göra det så svårt för sig heller, kör en Octavia så har du redan 0,55 liter/mil utan att behöva ladda bilen ...
Bara de inte glömmer elsladden fast i bilen.
Hur många är tjänstebilar?
Vargen har som vanligt inte kört bilarna som han uttalar sig om. Och dessutom ligger en Octavia inte på 0,55 l/mil utan på 0,76 l/mil (enligt Vargens egen favoritkälla, Spritmonitor). https://www.spritmonitor.de/en/overview/45-Skoda/399-Octavia.html
Och med en så hög förbrukning får man inte bara ett chassi som är betydligt sämre än Volvos. Man får dessutom en komfort och säkerhetsnivå som ligger ljusår efter.
MVH AL
AL, du som brukar vara saklig i dina jämförelser kan väl inte länka till en grupp bilar från1999 till nu.
Eller så kan man jämföra med denna 2018 octavia 1,0tsi med bensinvärmare som går i sverge och om man nu skall jämföra som AL gör så är det marginell skillnad på komforten enligt mig.
Chassi bryr jag mig lite nämnvärt lite om och säkerheten är svår att jämföra men visst är Volvo i topp på den punkten.
Men pratar vi ekonomi och vettig bil då är octavia 1,0 tsi svårslagen för en vanlig inkomsttagare med familj.
https://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/1120549.html
Och sedan skriker vissa sig hes över downsisade 1 litersmotorn 1,0tsi/115hk men den är trots allt sekunder snabbare 0-100 jämfört med tex en v90d3 eller nya corollan 1,8 hybrid.
mso 1000: I ärlighetens namn så vet du vad jag anser om både Spritmonitor (den utgör ingen tillförlitlig källa) och så även av att misshandla data, fakta, förenklingar och ägna sig åt populism. Och just detta är Vargens favoritsysselsättning.
Att det finns olika varianter av Skoda Octavia som förbrukar mer eller mindre mängder bränsle är inte mer märkligt än att det finns olika alternativ hos Volvo, Toyota eller BMW som också förbrukar mer eller mindre mängder bränsle. Lika lite så finns det olika varianter av Octavia som skall tillgodose köparnas behov och preferenser (fyrhjulsdrift, automatlåda, elektronik osv) på precis samma sätt som att det finns olika konfigurationer av Volvo, Toyota och BMW som erbjuder olika komfort- och utrustningsnivåer. Men sådana iakttagelser och teknikaliteter är inget som Vargen brukar ta hänsyn till, därav min länk. I denna länk - som alltså är Vargens egen favoritkälla - förbrukar en Octavia med bensinmotor 0,76 l/mil. I sedvanlig ordning blundar han sedan för detta resultat, precis som han blundar för alla andra korrigeringar av de felaktigheter och påhitt som kännetecknar hans framfart här i trådarna.
Men som sagt: Spritmonitor speglar vad de redovisade ägarna har för tyngd på sin gasfot samt i vilken körmiljö de använder sina bilar. Något annat visar inte värdet (om vi nu skall prata om resultaten på ett statistiskt korrekt sätt och på en vuxen nivå).
MVH AL
AL. Visst är det gasfoten som avgör förbrukningen på en bil.
Men man måste ge vargen rätt i att när samma förutsättningar gäller tar 2000 kg hög suv mer bränsle än 1400 kg låg kombi.
A.L, jag jämför mina körningar med en jag känner som har en XC60 T5.. det var de värdena jag angav ovan (bensin). Vi kör samma sträcka (ca 55 mil) och skillnaden är stor som du ser. Jag var själv förvånad, har han hål i tanken? (värdena kommer ifrån färddatorn och sträckan var mest motorväg).
Jämför WLTP. Den nya Superben (större än Octavia) har lägre förbrukning än en Volvo XC60 blandad körning. Samma motorstyrka 190 hk.
Mso 1000. En större bil drar vanligen mer bränsle än en liten. Det är ingen som har förnekat det.
En liten bil har också vanligen sämre komfort, utrustning, kördynamik och säkerhet än en stor bil. Vad man prioriterar är individuellt.
MVH AL
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.