Nästa artikel
Trots rekordsiffror – Tesla går med förlust
Nyheter

Trots rekordsiffror – Tesla går med förlust

Publicerad 25 juli 2019 (uppdaterad 25 juli 2019)
Under årets andra kvartal levererade Tesla över 95 000 bilar vilket är rekord för den amerikanska biltillverkaren. Men trots detta har Tesla gått med förlust.
Under årets andra kvartal har Teslas bilförsäljningen gått urstarkt. 95 200 bilar har levererats vilket är rekord och man har fått en omsättning på 6,35 miljarder dollar. Men kvartalsraporten som presenterades igår visar att bolaget har gått med förlust.

Enligt rapporten landade den totala förlusten på 408 miljoner dollar (3,8 miljarder kronor). Men med fem miljarder dollar i kassan lär det inte gå någon större nöd på Tesla. I höst planerar man att starta produktion av Model 3 i Kina och då kan dessa pengar komma väl till hands.

Planen är att den kinesiska fabriken ska tillverka 150 000 Model 3 per år. Till hösten 2020 ska Tesla även starta produktion av suvmodellen Model Y i USA.

Diskutera: Vad anser du om Tesla kvartalsresultat?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2019-07-25 12:16
saabnisse

Bilvärldens filantrop no 1!

#2 • Uppdaterat: 2019-07-25 12:23
Henrik M

Investeringar kostar.....jag anar, obs inget vetskap, att den dagen det verkligen måstes visas breakeven eller liten vinst så gör de det. Men som sagt, ny fabrik byggd, 3 nya bilar under utveckling samt förbättringar av de befintliga samt utbyggnad av världens mest heltäckande laddnätverk.....ja, det kostar nog några kronor. Däremot är jag imponerad av hur Elon och de andra i innersta kretsen får med sig resten av beslutsfattarna på denna nu ganska långa investering. Tror många andra slängt in handduken ganska mycket tidigare...
Jag var en av dem som för några år sen trodde de skulle falla och inte klara sig.....

#3 • Uppdaterat: 2019-07-25 12:46
Raphael

Aktien sjunker på börsen, frågan är hur länge investerarna orkar? Kina-marknaden dyker, det ekonomiska loket Kina har tappat fart och bilförsäljningen där sjunker och arbetslösheten ökar i Kina. Det sägs att kinesiska långivare har börjat låna av varandra för att frisera siffrorna. Den kinesiska tillväxten sjunker och det misstänks att den är lägre än staten säger. I detta läge satsar Tesla på Kina...

Elbilsmarknaden boomar nu och Tesla får allt fler konkurrenter i alla prisklasser. Samtidigt som det fortfarande kommer signaler från USA om kvalitetsproblem och dåliga arbetsförhållanden för arbetarna.

Tesla börjar se ut som en bubbla. Förr eller senare spricker den.

#4 • Uppdaterat: 2019-07-25 13:04
Henrik M

GRP: Men troligtvis lite olika anledningar till förlustsiffrorna.....sen är det ju skillnad på förlust pga. investeringar och som i Saab:s fall att varje tillverkat exemplar hade för låg lönsamhet, inte hela sanningen såklart men en stor del av det hela.

#5 • Uppdaterat: 2019-07-25 13:09
Henrik M

Raphael skriver att elbilsmarknaden boomar nu.....i vilken verklighet då? Den stora elbilsboomen är några år bort helt klart, elbilsmarknaden är fortfarande bara i sin linda men den börjar öka nu.......men boomen, näää, den är en bra bit bort fortfarande!
Sen ska ju såklart fabriken i Kina inte bara serva Kinesiska marknaden utan även resten av Asien med och om det blir överproduktion såklart andra marknader med där produktionen i USA inte räcker till. Pratas ju även om en Europafabrik under planering....
Raphael tror självklart mer på PSA:s el-satsning. Och den kan säkert med gå bra, men att Tesla fortfarande ska vara en bubbla som är på gång att spricka när som, nej, det tror jag som sagt inte.
Sen har de utan tvekan utmaningar med både detaljkvalitet i vissa fall och säkert i hur man driver storskalig industri.....men att de efter 10 år redan gör så bra som de gör tycker jag är sjukt imponerande.

#6 • Uppdaterat: 2019-07-25 16:15
Arne Nilsson1

De kommer aldrig att tjäna pengar. Hur länge orkar de hålla ut? Tja, när efterfrågan på leksaksbilar slocknar så går det inte längre. Hur många procent av de bilar som säljs i världen är rena elbilar? 1 % eller 2?

#7 • Uppdaterat: 2019-07-25 16:50
Henrik M

Arne: Så du menar att du inte tror att elbilar kommer vara en stor del av framtiden? Leksaksbilar? Har du kört nån modern nyare elbil?
Så du tror inte att ett företag som väljer att investera mer än vinsten kan sedan plana ut med ett ännu större försprång och skörda vinst då?
Har du koll på att t.ex. Tesla Model 3 säljer mer än BMW 3-serien i USA?

#8 • Uppdaterat: 2019-07-25 19:52
Klarsynt

@Henrik M

Öööööh... kanske mest beror på att Tesla är inte bara en hypad bil som attraherar de på öst- och västkusten som har flanellskjortor och helskägg. Den är dessutom amerikansk. Made in America.

Ingetdera gäller BMW 3-serie. Men jag ger mig den på att BMW säljer bättre än Tesla i München..

.

#9 • Uppdaterat: 2019-07-25 20:14
Henrik M

Nja, Klarsynt, nu missade du kanske poängen i mitt svar till Arne. Kontentan av hans inlägg var ju mer eller mindre att elbilar är leksaksbilar och det kommer bara vara en kort fluga, att Tesla aldrig kommer tjäna pengar och är en bubbla som snart går sönder när de inte orkar hålla ut längre....
Då bland det andra jag skrev som Arne inte bemödat svara på, så tog jag som ett exempel att Tesla säljer trots allt ganska bra och kanske inte bara ska ses som ett marginalmärke.
Jag fick inte fram nån data just nu på hur många 3-serie, A4, C-klass, S60 etc, det såldes i hela världen 2019 Q2. Tesla Model 3 såldes det iaf 77.550 ex. Jag tror det är mindre än de övriga förutom Volvo, men jag tror inte det är så sjukt mycket mindre....
Så nej, jag tror inte det är ett marginalmärke som bara säljer till de dina fördomar säger....
Kan även låta dig veta att jag varken har skägg eller flanellskjorta och hamnade i skaran ändå...

#a • Uppdaterat: 2019-07-25 20:45
saabnisse

@GRP, det finns en stor skillnad, Tesla har ingen ägare som styr över vinst och förlust för att placera ev. vinst i det land det lönar sig bäst!
Det är nog som Henrik M skriver, det kostar att bygga en egen infrastruktur.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.