Nästa år var tanken att priset på bensin och diesel skulle sänkas med 50 öre. I oppositionens budget, som röstats igenom av riksdagen, står att partierna vill sänka bränsleskatten från och med den 1 maj 2022.
Satsningen ska kosta 2,4 miljarder kronor 2022 och därefter drygt 3,3 miljarder per år. Men nu rapporterar TT att sänkningen kan ätas upp av två andra faktorer som höjer priserna vid pumpen.
Först ut är den årliga höjningen av koldioxidskatten efter konsumentprisindex (KPI) som sker vid nyår. Den höjningen hade kunnat bli ännu större om den så kallade BNP-indexeringen också genomfördes vid nyår, men den är pausad nästa år.
Dessutom skärps kraven på den förnybara andelen som fossila bränslen måste innehålla – det som kallas reduktionsplikt. Det innebär högre pris vid pumpen.
Bara reduktionsplikten kan ge ett prispåslag på 15–25 öre för bensin och 40–60 öre för diesel exklusive moms. Till det kommer höjningen enligt KPI.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (5)
- 13 december 2021 lsoderlund skrev: Så är det,…
- 13 december 2021 Fast inblandningen av icke…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.