Nästan 70 procent av bensinpriset utgörs av någon form av skatt. För några år sedan infördes även en upptaxering som innebär att skatten på bensin och diesel fortsätter öka varje år utan att något politiskt beslut behövs.
Den så kallade indexeringen är dock pausad för 2021, och under onsdagen kom även besked från regeringen om att indexeringen pausas för 2022.
Anledningen är att inblandningen av biodrivmedel i bensin och diesel ökar för att sänka utsläppen, och eftersom biodrivmedel är dyrare än fossila drivmedel riskerade bränslepriserna vid pumpen att stiga om inte indexeringen togs bort.
Skattesatsen på bensin och diesel ska dock fortfarande räknas om baserat på den faktiskt förändringen i konsumentprisindex. Förslaget innebär att skatteintäkterna för staten minskas med nästan en miljard kronor under 2022.
Indexeringen har varit ute på remiss hos myndigheter och organisationer. Skattebetalarna är en av föreningarna som varit kritiska till indexeringen.
– Det här är ett mycket bra första steg men överindexeringen borde slopas permanent, säger föreningens vd Christian Ekström.
• Varje år görs en indexering av bensin- och dieselskatten, som består av koldioxidskatt och energiskatt.
• Indexeringen består dels av en uppräkning med föregående års förändring av konsumentprisindex (KPI), dels med en så kallad BNP-indexering, ett schabloniserat tillägg på 2 procentenheter för att beakta BNP-utvecklingen.
• BNP-indexeringen är pausad under 2021 och enligt förslaget kommer den vara det tillfälligt även 2022.
Källa: Regeringskansliet
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.