Förra året kom beskedet att Mitsubishi på sikt ska lämna den europeiska marknaden helt. Det innebär att märket även försvinner från Sverige.
Men trots det hyllades märket för sina återförsäljare av ägarna som deltog i Vi Bilägares årliga undersökning AutoIndex. Mitsubishi stod där för den största ökningen bland alla märken när det gäller hur nöjda ägarna är med säljarna.
– Som generalagent har vi arbetat mycket med att utveckla affärsrelationen med våra återförsäljare ute i landet. Med bättre affärsvillkor har vi fått större fokus på att sälja våra produkter, berättade Anna Ulfvin, vd för Mitsubishi Motor i Sverige.
En annan överraskande nyhet är att laddhybriden Outlander PHEV, som presenterades redan 2012, fortfarande säljer förbluffande bra i Europa trots märkets besked.
Inte heller svenska köpare bortser från modellen trots att den fyller nio år
Mitsubishi Outlander PHEV var förra året den mest sålda laddhybridsuven i Storbritannien för sjätte året i rad. Modernare konkurrenter har inte lyckats köra ifatt.
Även i Norge fortsätter segertåget för Outlander PHEV som hamnade på en femteplats bland de populäraste nya bilarna alla kategorier förra året. Den blev dessutom Norges mest sålda laddhybrid. Försäljningen minskade dock med 27 procent jämfört med året innan.
Inte heller svenska köpare bortser från modellen trots att den alltså fyller nio år i år. Den låg på plats 25 av Sveriges mest registrerade bilar förra året enligt siffror från Bil Sweden, före exempelvis Audi A4 och Skoda Superb. Bland laddbara bilar låg den på plats nio och bland laddhybriderna på plats sju.
Mitsubishi har visat upp en ersättare till Outlander PHEV med betydligt modernare design och teknik, men den ska inte säljas i Europa.
Läs också: Mitsubishis nya modell – som svenska köpare snuvas på
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.