Tidigare i sommar stod det klart att Mitsubishi ska lämna den europeiska marknaden och på sikt även den svenska.
Efter att dagens modellprogram gjort sitt kommer inga nya modeller lanseras i Europa. Det radikala beslutettas för att spara kostnader – för det första kvartalet i år rapporterade den japanska biltillverkaren en försäljningsminskning på 57 procent.
De modeller som säljs i dag kommer fortsätta säljas tills de läggs ned. Men exakt när det blir kan inte Anna Ulfvin, som är vd på svenska Mitsubishiimportören, svara på. Mitsubishi fryser samtliga modellintroduktioner i Europa men de modeller som säljs i dag kommer fortsätta säljas tills vidare.
”Det finns ingen pågående diskussion i dagsläget med Mitsubishi Motors att MMC Bilar Sverige AB ska upphöra som importör och sluta sälja Mitsubishi i Sverige”, skriver hon i ett mejl till Vi Bilägare.
Hon fortsätter:
”En tydlig gräns för när dagens modellprogram har ’gjort sitt’ inom Europa styrs av rådande EU-lagstiftning av utsläppen, för närvarande Euro 6.”
Garantin blir kvar
Enligt Anna Ulfvin säljs alla bilar med fem års garanti och den berörs inte av att Mitsubishi fryser introduktionerna av nya modeller.
När det gäller bilar som redan sålts ska garantierna fortsätta gälla och enligt Anna Ulfvin är tillgången på reservdelar god.
”Vi har ett brett nätverk av auktoriserade verkstäder som kan tillhandahålla service och reparationer. För tillgången på reservdelar följer Mitsubishi Motors den branschpraxis som säger att man ska tillhandahålla reservdelar i tio år för utgående modeller.”
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Tråkigt för de som har en nyare och för alla ÅF som nu drabbas med ev. uppsägningar som följd.
Säkert inte det enda märket som försvinner helt eller bara lämnar Europa i den recession som nu över oss i detta elände.
Men märket i sig sörjer jag inte alls. Mitsubishi har inte varit relevanta på typ 20 år. Minst...
Då blir det en mindre biltillverkare, på marknaden.
Vilken grej, ramlade över denna:
https://www.svd.se/bilmarkena-som-inte-finns-om-tio-ar
Så redan 2013 visste man ..."Så har vi C-laget där Opel och Ford finns"...hahaha..dock sades inget om Mitsubishi...de klarar inte 10 år så de får rätt på den punkten med?
Mitsubishi sålde ca 145 000 bilar och en marknadsandel på 0,9 % i Europa under 2019, de ökade 5-6%. Det räckte tydligen inte för att utveckla bilar för europeiska marknaden. Fler märken kommer att försvinna. Subaru är ett hett tips. 32 200 sålda bilar 2019 eller 0,2% marknadsandel och negativ trend. Subaru är udda bllar och allt mer USA anpassade. Nya outback försenad till Europa och i Sverige säger de upp ÅF och minskar ÅF nätet. Och minskat sitt modellprogram i Sverige till Forester, XV och Outback och alla med CV-TRIX låda och törstiga motorer
Har ofta undrat vilka som köper den övertunga och undermotoriserade Outlandern. Märkligt nog låg den högt på listorna över laddhybriderna för nåt år sen.
Lawett: Ett tag var det en av få laddhybrider som passade in i tjänstebilsbudgeten för många företag, därav en stor del av försäljningen. Nu har det kommer flertalet utmanare som är modernare och de har inte fått fram den nya Outlandern i tid.
Nu är ju dock min gissning av den nya Outlandern kommer hit även om Mitsubishi drar sig tillbaks, men under annat emblem bara....
Problemet är väl att de inte tagit in de bilar som säljer. Toyota har ju just vaknat och äntligen börjat ta in Camry och Highlander. Ska Subaru och Honda överleva får de ta i bilarna som alla utanför Europa ha tillgång till. Titta på vara på amerikanska crolla, eller typ hela subarus utbud i staterna.
Än har de inte insett att priserna de tar här inte är gångbart med vad de kostar i tex övriga världen. Camryn är ju nästan 100% dyrare än en dito i usa
Ja varför tar inte Subaru in XV som plugin-hybrid. Finns ju i USA som Crosstrek Plugin-hybrid. Borde ju vara mer marknad i europa för en plugin-hybrid än USA sett till bränslepriserna...
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.