Innan elbilsbonusen togs bort helt i november infördes en regel om att enbart bilar som kostade under 700 000 kronor skulle få rätt till bonus. Anledningen var kritik från flera håll om att bonusen för elbilar och laddhybrider annars betalas ut till bilköpare som slår till på dyra bilar och ändå har råd att betala.
Men hur reglerna kring pristaket ska tolkas verkar inte vara helt klart. En bilägare som köpte en BMW iX3 med en prislapp på 699 000 kronor blir nu helt utan bonus, skriver Auto Motor & Sport. Det beror på att bilen i Skatteverkets prislista, döpt till ”2021:29”, hade ett officiellt pris på 769 000 kronor.
– Det jag kan tycka är olyckligt är att listan för 2022 heter 2021:29. Det är inte lätt för konsumenten eller återförsäljaren att ta till sig informationen. Komplexa frågor kräver tydlig kommunikation, säger Mattias Bergman, vd för branschorganisationen Mobility Sweden, till tidningen.
”Det är inte lätt för konsumenten eller återförsäljaren att ta till sig informationen”
Bilägaren köpte bilen den 8 november 2022, alltså sista dagen för att ha rätt till bonus. Handlaren utlovade bonus på 70 000 kronor, men så blir det alltså inte. Både BMW och bilhandlaren hänvisar till Transportstyrelsen.
”Tyvärr är det inget vare sig vi eller återförsäljaren kan driva, utan det behöver vara den enskilda bilägaren som överklagar beslutet när det kommer från Transportstyrelsen”, uppger BMW i en kommentar till tidningen.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (4)
- 26 maj 2023 Skönt att jag kör fossilt.
- 25 maj 2023 Elbilsbonus är bara ett…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.