Regeringen vill satsa miljardbelopp på att bygga ut laddinfrastrukturen för elbilar, framför allt i glesbygd där snabbladdarna kan vara få.
Men bristande kapacitet i elnätet, krånglig byråkrati, långa leveranstider på komponenter och dålig lönsamhet gör att satsningen inte alltid kommer innebära fler snabbladdare i trafiken. Det skriver Dagens Nyheter.
Trafikverket har i flera år haft i uppdrag att förse Sveriges ”vita fläckar” med snabbladdare. En tredjedel av de drygt 100 platser som varit aktuella saknar dock fortfarande snabbladdare.
– Det är jättepositivt att det satsas på det här området, men det finns flera utmaningar. En del av stöden vi beviljade under hösten 2020 har haft svårt att få nätanslutning under de här två åren, säger Hanna Eklöf, utredningsledare för klimat och energi på Trafikverket, till tidningen.
För ett år sedan hade inte en enda laddstation färdigställts inom ramen för den förra regeringens satsning.
– Det är inte bra alls, vi tycker att det är jättejobbigt. Vi gör vad vi kan men det handlar om myndighetsbeslut, sa Björn Öster, ansvarig för laddinfrastruktur på Vattenfall Incharge, till TT.
Kommentarer till artikeln (3)
- 16 november 2022 Ja det är ju inte konstigt…
- 14 november 2022 Det går såklart att vrida på…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.