Det svenska laddnätverket för elbilar är betydligt bättre utbyggt i dag än för bara några år sedan. Men fortfarande finns gott om så kallade vita fläckar som inte alls täcks in på laddkartan för elbilister.
För att komma tillrätta med det presenterade regeringen i budgeten för 2020 ett förslag om att bygga ut laddnätverket med fler elbilsladdare på dessa vita fläckar. Nu är beslutet taget och förslaget ska bli verklighet.
Tanken är att lägga 50 miljoner kronor över tre års tid på att bygga ut nätverket med elbilsladdare längs vägar som i dag inte har någon väl utbyggd laddinfrastruktur.
Förslaget bygger på en överenskommelse mellan regeringen, Centerpartiet och Liberalerna. Laddarna kan exempelvis byggas i Norrlands inland, Småland, Värmland och Gävleborg.
Ska minska räckviddsångesten
Trafikverket får nu i uppdrag att göra upphandlingar med företag som också måste driva snabbladdarna i minst fem års tid – annars måste de betala tillbaka det statliga stödet.
”Förordningen innebär att statligt stöd får lämnas för investeringskostnader för utbyggnad av publika laddstationer för snabbladdning av elfordon i anslutning till större vägar”, skriver regeringen i ett pressmeddelande.
– Det här är ett sätt att minska räckviddsångesten och se till att det går att ladda elbilen över hela Sverige, säger Rickard Nordin, Centerpartiets klimatpolitiska talesperson, till Sveriges Radio.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Hurra! Mindre laddångest! Räckviddsångest är så 2018. ;-)
Bra initiativ. Sedan skulle jag önska att det sätts upp snabbladdare vid TRVs rastplatser. Finns många fina rastplatser längs med sjöar och vi hundägare gillar att stanna vid dessa för att hunden ska kunna svalka sig. Att då kunna passa på att ladda bilen är ju ett stort plus. Bland annat finns några fina ställen längs med E22an samt inlandsvägen där utbudet av privata laddstationer är bristfälligt.
Fantastisk, det går att köra längre sträcka med en elbil, också.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.