För amerikanska familjer kan det vara lockande med en Chevrolet Suburban – den enorma suven som nyligen visades i ny upplaga.
Men den maffiga storsuven ligger knappast i framkant av utvecklingen när det gäller motorer och drivlinor. De allra flesta köpare lär fortfarande välja bensin-V8:an även om General Motors nu även försöker relansera dieselmotorn i USA. Någon modell med laddkontakt verkar inte vara aktuell.
Det är där Triton Model H kommer in i bilden. Detta är en enorm, eldriven suv med plats för åtta personer från New Jersey-baserade företaget Triton Solar. Bilen ska locka köpare som tycker Tesla Model X är för liten och transportbilsbaserade Nissan e-NV200 för plåtig.
Redan vid första anblicken står det klart var designteamet hämtat sin inspiration. Det boxiga utseendet har definitivt likheter med nyss nämnda Chevrolet Suburban och dess något mindre syskon Tahoe. Designen ska ge gott om plats för åkande och bagage
Triton Model H har ett batteripaket på hela 200 kWh vilket är dubbelt så stort som i Tesla Model S och Model X. Räckvidden ska ligga på 95 mil – att den inte blir längre beror på bilens vikt och det massiva luftmotståndet.
Som vi vet är det enkelt att skryta med imponerande siffror om en bilmodell som ännu inte börjat säljas, så det blir intressant att se om Triton Model H blir verklighet och om den i så fall kan prestera som utlovat. Än så länge är det inte bevisat.
Modellen kommer i två varianter – Standard och Performance – som båda får fyrhjulsdrift eftersom de har en elmotor som driver varje hjul. Motorerna sitter dock inte ute vid hjulen utan en bit in. Effekten ligger på 1 000 eller 1 500 hästkrafter beroende på version.
Den som gärna drar husvagnar, båtar eller andra släp efter bilen kommer uppskatta dragvikten på mellan sju och tolv ton (!) beroende på modellversion. Kolossen mäter 5,7 meter på längden vilket är hela 75 centimeter längre än Volvo XC90.
Att reservera ett exemplar går på 5 000 dollar. Instegspriset ligger på 140 000 dollar och Performanceversionen går loss på 180 000 dollar. Att direktöversätta det till svenska kronor är svårt men lägger vi på moms och avrundar uppåt för andra omkostnader hamnar vi på mellan 1,8 och 2,3 miljoner kronor.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.