Nästa artikel
Tre av tio bilister väljer annan väg för att undvika stenskott
Nyheter

Tre av tio bilister väljer annan väg för att undvika stenskott

Publicerad 22 mars 2021 (uppdaterad 23 mars 2021)
Sprickor i framrutan är ett ovälkommet vårtecken och vissa lägger om sin resrutt för att minimera risken att träffas av flygande stenprojektiler. Det visar en ny Sifoundersökning.

Mellan februari och april är det riskabelt att ge sig ut på vägarna. Sannolikheten för att då träffas av stenskott är betydligt högre än under resten av året. Orsakerna till varför det sker så många incidenter vid den här tiden är många: Bland annat används alltmer grus i halkbekämpningen och det ligger kvar efter att snön försvunnit.

Många kör med friktionsdäck och stenarna kan lätt fastna i sajpmönstret på däcken för att sedan slungas bakåt mot en annan bil. Nya bilar saknar dessutom ofta stänkskärmar, vilka annars skulle ha stoppat stenarna från att flyga iväg. Enligt försäkringsbolaget If har vindrutorna även blivit cirka tio procent tunnare de senaste åren och tar lättare skada.

Undvik sandade vägar och håll avstånd

I en undersökning som Kantar Sifo utfört på uppdrag av försäkringsbolaget Gjensidige Försäkring svarade 27 procent av de 1000 svenskar som deltog att de valt en annan väg i hopp om att undvika träff av stenskott. 
– När det är möjligt och inte innebär en alltför stor omväg kan det vara smart att välja en annan väg för att skydda bilen mot stenskott. Vägar som har sandats är mer utsatta än vägar som endast har saltats till exempel. Generellt är det svårt att helt gardera sig mot stenskott, men det kanske viktigaste tipset är att tänka extra på att hålla avstånd till bilen framför, säger Karolin Bernås, skadechef inom Gjensidige Försäkring. 

Och de förare som inte vill se en spricka framför ögonen gör bäst i att undvika flerfiligt: 
– Det vanligaste stället där man får stenskott är på tvåfiliga vägar när man till exempel blir omkörd, säger Johan Granholm, motorexpert på försäkringsbolaget If. 

Invecklat att byta ruta 

Har sprickan blivit stor nog måste hela rutan bytas ut. Uppemot 200 000 bilrutor ersätts varje år – och när bilarna blir alltmer avancerade och fyllda med teknik blir även rutbytena mer komplicerade. I vindrutan på många moderna bilar finns både kameror och sensorer för olika förarhjälp och säkerhetsfunktioner och de måste kalibreras om när framrutan byts. I Vi Bilägares granskning visar det sig att ett byte av en vindruta på en modern bil kan landa på mellan 6 000 och 10 000 kronor.

Läs också: "Komplicerade rutbyten fördyrar processen"

Ämnen i artikeln

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.