I vindrutan på många moderna bilar finns både kameror och sensorer för olika förarhjälp och säkerhetsfunktioner. Att kalibrera systemen efter ett rutbyte ställer stora krav, både på kunnande och utrustning.
Stenskotten formligen haglar över Sveriges bilister. Uppemot 200 000 vindrutor måste bytas eller lagas varje år – och reparationerna blir allt mer komplexa. Numera räcker det inte för bilglasfirmorna att bara kunna byta ruta. De måste dessutom klara att hantera all den avancerade säkerhetsutrustning som sitter i vindrutan, något som gör att kostnaderna ökar.
Ta del av allt material – specialerbjudande just nu!
Det här är en låst artikel. Logga in för att fortsätta läsa.
Digital prenumeration
Ta del av allt material – specialerbjudande just nu!
Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du bli Premium-medlem eller logga in om du redan har ett konto.
Tillgång till alla artiklar
Digital tidning ingår
Exklusivt nyhetsbrev
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.