Flera länder har infört nya regler som ska göra trafiken säkrare för cyklister. Det kan till exempel handla om ”1,5-metersregeln” som tvingar bilister att hålla avstånd i sidled vid omkörning av en cyklist.
Några sådana regler behövs inte i Sverige, enligt Transportstyrelsen som fått i uppdrag att utreda om cykelreglerna behöver ändras för att fler ska börja cykla.
– För att nå ett resultat om ökad cykling i samhället behöver fokus i första hand ligga på förbättrad cykelinfrastruktur, inte regelförändringar, säger Christopher Patten, utredare på Transportstyrelsen.
Vissa städer tillåter i dag att cyklister kör mot enkelriktat på utvalda bilvägar. Där vill Transportstyrelsen hellre se en separat cykelbana och enligt myndigheten innebär den här trafikregeln att ”cyklister och bilförare hamnar på direkt kollisionskurs med varandra”.
”Cyklister och bilförare hamnar på direkt kollisionskurs med varandra”
Transportstyrelsen vill inte heller kräva att bilister som kör om cyklister gör ett filbyte för att hålla större avstånd i sidled. Det skulle skapa köer, förseningar och ilska mot cyklisterna, enligt myndigheten.
– Olika typer av trafikmiljöer innebär olika förutsättningar och en tvingande regel kan få negativ påverkan på trafiken. Exempelvis kan lastbilar och bussar få svårt att köra om cyklister, säger Christopher Patten.
Även när det gäller regler mot att flera cyklister ska få cykla i bredd säger Transportstyrelsen nej, eftersom det ”inte skulle innebära ökat cyklande”.
– Det är tillåtet enligt dagens regler att cykla i bredd om det kan ske utan fara eller olägenhet i trafiken. Vi menar att nuvarande bestämmelser i tillräcklig mån möjliggör cyklande i bredd och är en lämplig avvägning mellan trafiksäkerhet och tillgänglighet.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (8)
- 1 juni 2022 Fast nu tror jag inte att…
- 1 juni 2022 ALDRIG mer AUDI skrev: Där…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.