Se till att ha tillstånd innan du skyltar.
De oönskade hemmagjorda skyltarna blir fler längs vägkanterna på sommaren. Nu gör trafikverket en insats och rensar upp i dikeskanterna.
Under sommaren och våren blir hemmagjorda skyltar med reklam eller information vanligare längs vissa vägsträckor. En del skyltar har satts upp utan tillstånd och hindrar vägunderhåll medan andra kan vara trafikfarligt utformade. Det finns även en risk att de stjäl uppmärksamhet som istället borde ägnas åt trafiken.
Trafikverket och deras entreprenörer tar ofta bort felaktigt uppsatta skyltar när annat arbete görs längs vägarna. Om olagliga skyltar sätts upp på nytt kan Trafikverket välja att göra en polisanmälan.
Sedan mitten av maj pågår en mer grundlig upprensning bland vägskyltarna i Dalarna, Gävleborg, Jämtland och Västernorrland.
– Skyltar som inte är skadade tar vi oftast reda på och förvarar hos entreprenören. Många kanske inte vet att det är olagligt, och de kan få tillbaks skylten om den finns hos entreprenören, säger Irene Lodell på Trafikverket.
Här kan du ansöka om tillstånd att skylta vid vägkanten.
Diskutera: Stör du dig på reklamskyltar längs vägen?
Trafikverket och deras entreprenörer tar ofta bort felaktigt uppsatta skyltar när annat arbete görs längs vägarna. Om olagliga skyltar sätts upp på nytt kan Trafikverket välja att göra en polisanmälan.
Sedan mitten av maj pågår en mer grundlig upprensning bland vägskyltarna i Dalarna, Gävleborg, Jämtland och Västernorrland.
– Skyltar som inte är skadade tar vi oftast reda på och förvarar hos entreprenören. Många kanske inte vet att det är olagligt, och de kan få tillbaks skylten om den finns hos entreprenören, säger Irene Lodell på Trafikverket.
Här kan du ansöka om tillstånd att skylta vid vägkanten.
Diskutera: Stör du dig på reklamskyltar längs vägen?
Fakta: Här får du skylta
I vägområdet är det inte tillåtet med egentillverkade märken eller skyltar. Utanför vägområdet krävs förutom markägarens tillstånd även ett bygglov av kommun eller länsstyrelse. Vägområdet utgörs ofta av vägbanan, dikets ut- och insida och ytterligare 3-5 meter åt sidan. Där det finns viltstängsel går vägområdet ända till stängslet och ytterligare en meter innanför.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Nej, jag stör mig mer på floran av hastighetskyltar 30,40,50,60,70,80,90,100,110,120.
Komplett vansinne är det.
Där sa du ett sant ord Hacken
Vad är problemet med fler steg i hastighetsskalan? Jag tycker att det är bra, eftersom det åtminstone teoretiskt blir lättare att skylta "rätt" hastighet på en sträcka.
I stan är ofta 30 för långsamt och 50 för snabbt. 40 är då perfekt och – i alla fall för mig – lättare att hålla än 30 km/h.
Japsen "Fattas bara att rensa upp utanför alla butiker ..."
Ja, det där är en annan intressant fråga. Hemmavid gick polisen ut och kollade skyltar och trottoarpratare på trottoarerna, satte böter på 1200 kr om skyltar utan tillstånd fanns där.
Anledningen till detta sades vara att skyltarna hindrar folk i rullstol.
OK, det kan jag köpa.
Men, om butiken skaffade tillstånd för x antal hundra kr, var det inga problem! Då var inte skyltarna i vägen.... Logiskt??
Muskorv, problemet med flera grader i skylthelvetet är att det i vissa städer är ny hastighet i varje korsning och att det är omöjligt att komma ihåg vad som gäller just nu. Den gamla regeln 50 i tätort, 70 utanför tätort och 110 på motorväg med vissa undantag för 30 där det behövdes och 90 på bra landsvägar fungerade bra.
107Carlsson. Jag kan bara konstatera att jag inte håller med, tycker inte att de extra stegen i hastighetsskalan medfört att det blivit svårare att komma ihåg vilken hastighet som råder.
Däremot kan jag hålla med om att det ibland känns som att fel hastighet är skyltad, men det har ju inte så mycket med de täta hastighetsstegen att göra. Att såsa i 50 km/h på en bred fin väg utan bebyggelse intill känns "fel" oavsett hur stegen på hastighetsskalan ser ut.
Nu är det ju så att bara för att det står 50, så kör inte folk 50, särskilt inne i stadscentrum.
Hemmavid mätte de hastigheten i centrum, och den var runt 30, trots att det stod 50 på skyltarna. Många korsningar med dålig sikt skötte resten. Alltså inga problem.
Vad gjorde sta'n då? La ut 150.000 kr på nya 30-skyltar... Voine-voine
Här i Falun måste man undra om någon har en skruvfabrik lös. Nu ska skyltar som är "olagliga" bort. SAMTIDIGT sitter det JÄTTESKYLTAR efter vägen norrut mot Svärdsjö. Men det är ju Carl Larsson på dessa 4x4 meter stora uppmärksamhetsstjälande blaffor. Men snygga blaffor....
...
Näe.. detta är en frukt av stelbent byråkrati när den är som svenskt. SÄMST, menar jag....
Axelman: exakt! Hemmavid har det även satts upp jättelika elektroniska reklamskyltar, ibland bländande, strax innan en korsning. Bra jobbat Trafikverket!
"Dubbelskyltningen" stör mig, att man sätter upp ändrad tillåten hastighetsskylt med "200m" under och sedan längre fram sker den egentliga förändringen av tillåten hastighet. Ser man inte så långt fram som 200 meter så kanske man inte borde ha körkort? Slöseri med skyltar, det funkade förr i tiden utan en massa "dubbelskyltar"...
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.