En kartläggning utförd av riksförbundet M Sverige tidigare i år slår fast att många svenska vägar är i dåligt skick, och att allra flest dåliga vägar finns i norra Sverige.
Men enligt Trafikverket innebär inte det att vägarna är mindre säkra. Maria Krafth, trafiksäkerhetsdirektör på myndigheten, säger till Sveriges Radio att olycksrisken snarare sjunker när vägen är dålig, eftersom bilisterna då sänker farten. Hon menar att antalet olyckor i stället ökar när vägen är fin och slät, eftersom man då kompenserar med att köra fortare.
M Sverige uttrycker i ett pressmeddelande på måndagen kraftig kritik mot Maria Krafths kommentar.
– Om vägen är så dålig att folk undviker den eller inte vågar köra i normal hastighet är det klart att olyckorna på en sådan vägsträcka inte ökar. God dag yxskaft. I slutändan slår dock utvecklingen mot möjligheten att resa säkert utanför storstäderna. Vi behöver säkra och framkomliga vägar i hela landet, säger Tony Gunnarsson, sakkunnig i trafiksäkerhet på Riksförbundet M Sverige, i en kommentar.
Förbundet skriver vidare att de ”vill se ökad mittseparering av vägnätet och att det förebyggande vägunderhållet ökar snarare än fortsatta hastighetsnedsättningar”.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (25)
- 3 oktober 2022 Rikard skrev: Just åkt…
- 2 oktober 2022 Just åkt Inlandsvägen, E45…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.