Riksförbundet M Sverige, tidigare Motormännen, har kartlagt skicket på 20 000 mil svenska vägar. Kontrollen gjordes med en vibrationssensor inbyggd i en smartphone som registrerat ojämnheter i vägen. Områden med vägarbeten har räknats bort.
Resultatet visar att medan Europavägarna håller hyfsat bra kvalitet är den desto sämre på riksvägar och allra sämst på länsvägar.
Högst andel dåliga vägar finns i Norrbottens län, följt av Västerbotten och Västmanland.
– Vår mätning bekräftar att vägarna är sämre i norra Sverige. I norr är vägarna mer utsatta för tjälskador. Dessutom är vägunderhållet underfinansierat vilket drabbar Norrland och landsbygden, när Trafikverket tvingas prioritera de högtrafikerade vägarna mellan storstäderna. Skogslänen kommer att stå som förlorare med sämre trafiksäkerhet och längre pendlingstider som följd, säger Tony Gunnarsson, sakkunnig i trafiksäkerhet på Riksförbundet M Sverige.
Enligt honom finns ett starkt samband mellan hur ojämn ytan är på en vägsträcka och försämrad trafiksäkerhet:
– Ett ojämnt underlag innebär sämre kontakt mellan väg och däck vilket resulterar i ett försämrat grepp. Olyckskvoten ökar i takt med ökande ytojämnhet. Inte minst ökar risken för singelolyckor kraftigt på ojämna vägar.
»Trafikverket tvingas fokusera på akuta lappningsåtgärder.«
Organisationen spår också att Sveriges vägar kommer att bli allt sämre. Dels för att oroligheter i omvärlden ökat priserna på de råvaror som behövs för att lägga ny vägbeläggning, vilket gör att infrastruktursatsningar skjuts upp. Men också dels för att den ökade mängden trafik gör att nedbrytningen av vägarna går snabbare.
– Trafikverket har en underhållsskuld till vägnätet på 23 miljarder kronor och tvingas fokusera på akuta lappningsåtgärder, säger Tony Gunnarsson.
I M Sveriges tidigare granskningar av vägnätet har de kommit fram till att 1000 mil väg är av så usel kvalitet att de är obehagliga att köra på.
Transportföretagen har även de granskat vägskicket i Sverige och i sin senaste undersökning från i våras slår de fast att andelen vägar i dåligt skick har ökat från 17 till 21 procent.
Län | Vägnummer | Andel underkänd vägsträcka |
---|---|---|
Jämtland | 314 | 7,2% |
Norrbotten | 392 | 6,3% |
Norrbotten | 373 | 5,1% |
Norrbotten | 356 | 4,9% |
Jämtland | 336 | 4,6% |
Län | Vägnummer | Andel underkänd vägsträcka |
---|---|---|
Norrbotten | 98 | 3,6% |
Norrbotten | 94 | 3,5% |
Västernorrland | 86 | 2,0% |
Gävleborg | 83 | 1,9% |
Örebro | 93 | 1,7% |
Län | Vägnummer | Andel underkänd vägsträcka |
---|---|---|
Uppsala | E18 | 1,3% |
Västerbotten | E4 | 1,1% |
Skåne | E6 | 1,0% |
Norrbotten | E45 | 1,0% |
Skåne | E20 | 0,9% |
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (14)
- 2024-04-05 21:33 Stefan Eriksson skrev: Vart…
- 2024-04-05 19:02 Förbifart Stockholm är…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.