”Obskyrt” långa – så beskrivs väntetiderna hos Trafikverket för att få göra ett körprov. Att tvingas vänta två månader är inte ovanligt, och för vissa kan uppkörningen dröja ett halvår innan det finns en ledig tid.
– Vi blir konstant bortdribblade mellan instanser och utskott. Ingen vill ta i något som angår så många människor, säger Peter Grimner på Silverdal Trafikskola.
Han är en av trafikskolelärarna som skrivit under ett upprop mot Trafikverket och som även anmält myndigheten till Riksrevisionen, Justitieombudsmannen och Förvaltningsrätten. Basem Haroun, som är trafikskolechef och utbildningsledare på Körkortsakuten i Tyresö och Nyköping, är också drivande att försöka få till en förändring hos Trafikverket.
– Jag har varit trafiklärare i många år. För 10–12 år sedan var det aldrig några problem att hitta uppkörningstider. Nu är det väldigt jobbigt för eleverna att planera, säger han.
”Privatister kan spela lotto med de tider som finns och det är inte bra för någon”
Beskrivs som orättvist
Trafikskolorna har inte längre kvar de fasta tider som fanns hos Trafikverket på 1990-talet. De är borta eftersom elever som kör upp privat inte ska ha sämre förutsättningar än den som kör upp med hjälp av en trafikskola. Den här principen beskriver Trafikverket som viktig, men körskolelärarna håller inte med om att systemet är rättvist.
– Jag kan förstå att man vill göra systemet jämlikt för alla. Men privatister har redan i dag stora fördelar i systemet. De kan köra upp när som helst, var som helst. De kan testa att köra upp 10–15 gånger, det finns ingen spärr. Det kan inte eleverna från trafikskolor, de får bara köra upp om vi säger att de är redo. Och elever som kör upp privat blir godkända i 30 procent av fallen. För elever som kör upp via trafikskola är den siffran 65 procent, säger Basem Haroun.
Trafikverket kräver även personnummer på den som bokar, och det gör det svårt för trafikskolor att byta ut en elev som blir sjuk mot en annan.
– Vi behöver inte nödvändigtvis ha tillbaka systemet med fasta tider. Men det ska vara jämlikt. Privatister kan spela lotto med de tider som finns och det är inte bra för någon.
De tider som släpps för uppkörning hos Trafikverket kräver att den som anmäler sig anger sitt personnummer. Tiden blir då ”låst” till en enskild person.
– Att binda tiden till ett specifikt personnummer orsakar orättvisa om eleven blir sjuk eller behöver träna lite till och då kan vi inte ta någon annan elev som är färdig och vi blir tvungna att chansa eller vänta ett antal månader till. Det handlar inte alls om förtur utan mer om logisk organisering av vår utbildning.
”Köerna minskar”
Trafikverket har tagit del av anmälningarna som gjorts men vill inte ta bort kravet på personnummer för en enskild förarprovstid. Det säger Kristina Hagberg som är chef för enheten Förarprov.
– Vi vill fortsätta utveckla förarutbildningen löpande, men för flera punkter krävs lagändringar. Vi måste låsa förarprovet till ett personnummer, dels för att veta vilken kund som kommer och säkerställa att det bara finns en aktuell bokning per kund och dels har det med service till kunden att göra. Då kan vi till exempel skicka en påminnelse innan det är dags, säger hon.
Kristina Hagberg håller med om att väntetiden kan vara lång och hävdar att fler förarprovare är på gång, men det tar tid.
– Vi har ökat vår kapacitet och köerna minskar. Sedan är det jätteviktigt att planera sin utbildning i god tid och boka långt fram. Här behöver kanske trafikskolorna tänka nytt kring hur tiderna kan utnyttjas bättre. För den som är ute i god tid ska det här inte vara något problem. Man ska inte ha för bråttom heller – ska man utbilda sig till en säker förare måste det få ta tid.
Det svaret får Basem Haroun att reagera.
– Att planera sin utbildning i god tid kan vi sköta själva, vi kan vårt jobb, och stämmer alla de här kraven på privatisterna som kör upp i princip varje dag utan något filter eller någon planering? Kolla statistiken. Bara tre av tio privatister klarar förarprovet.
”De har pratat om det här i 20 år”
Trafikverkets svar om att det ska vara rättvis fördelning mellan privatister och trafikskolor kallar Basem Haroun för ”struntprat”.
– Privatisterna kan köra upp i princip varje dag och det finns appar som jagar återbud över hela landet. Det kan inte trafikskolorna göra.
Satsningarna som ska ge kortare väntetider är heller inget som han inte märkt mycket av på sin trafikskola.
– De har pratat om det här i 20 år och än så länge har det inte kommit någon lösning som gör det bättre för oss och våra elever.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (16)
- 26 augusti 2022 perin skrev: N-iklas skrev:…
- 26 augusti 2022 N-iklas skrev: 65 % som…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.