Det är den korta räckvidden och de långa laddningstiderna som gör att elbilar inte är ett bra alternativ för bilköparna enligt Kato.
– I den nuvarande nivån på teknologin så måste någon uppfinna ett Nobelprisvinnande batteri, säger Mitsuhisa Kato.
Kato menar att det i dag är för dyrt att bygga elbilar med tillräcklig räckvidd, dessutom skulle det ta alldeles för lång tid att ladda dem för att de ska bli intressanta för tillräckligt många kunder. Därför kommer Toyota att sluta bygga sina elbilar i samband med att deras vätgasalternativ kommer ut på marknaden.
Toyota kommer att fortsätta sin forskning om eldrift även i framtiden.
– Det finns ett begränsat antal kunder som vill ha ett fordon med kort räckvidd. Om behovet uppstår är vi redo att starta direkt, säger Mitsuhisa Kato.
Källa: Automotive News
Diskutera: Tror du att elbilar kommer att få tillräcklig räckvidd för att bli intressanta för fler kunder?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Inte många som köper en el-bil, om de får betala den själv.
Jag skulle aldrig köpa en , när nu prestanda och pris ser ut som det gör.
Annars är idén bra, med el-bilar, där har japsen rätt, de tänker företagsmässigt.
Självklart kommer det finnas ett behov för elbilar och andra bränslen framöver precis som det redan idag finns olika lösningar för alla våras olika behov.
Se bara på Diesel och Bensin och varför vi väljer det enda framför det andra.
Det rör ju främst behov.
För mig som har en bil som körs 1-2 mil varje dag, med en 5-6 mils tur på helgerna och ibland en längre tur på ca 50 mil så är en plug-in hybrid en optimal lösning.
För andra som pendlar längre sträckor och använder bilen i tjänsten under dagarna och bara vill ha en bil, så passar inte elbilen. Det finns ju ingen universallösning som passar allt.
Är ju helt självklart.
Batteri-bilar kommer att bli en parentes i bilhistorien.
Bara nu fler kan ta och satsa på vätgas/bränslecell så att vi får till en tillverkning och distribution av gasen.
Detta är något för staten att satsa på om de vill ha focilfritt i framtiden.
http://www.streetfire.net/video/197-top-gear-honda-fcx_206572.htm
Innan det blir en vettig infrastruktur för vätgas, vilket kommer att ta lång tid, är det bättre att satsa på drift med metangas. En känd , billig teknik, som passar de flesta biltillverkare och som är miljövänlig och redan ganska väl utbyggd.
Metangasen är, om den kommer från biogas CO2- neutral, men även om den kommer från naturgas avsevärt bättre än andra fossila bränslen. Ett bättre alternativ än svindyra outvecklade bränsleceller och räckviddsbegränsade elbilar.
Förstår inte vad det är för fel på laddhybrider? Den mesta körningen på el, sedan på förbränningsmotor de gånger folk ska längre.
Rena el-bilar är fortfarande lika sällsynta på vägarna som vita havsörnar. Om det är oljenationerna och oljeproducenterna som konspirerar så har de misslyckats i Norge där staten är med och finansierar elbilsförsäljningen genom de dyra avgifter som man tar ut på andra bilar men inte på de eldrivna. Det är så som Toyota har upptäckt, batterierna håller inte måttet. När staten inte lägre är med och finansierar köpet kommer knappast någon vara intresserad.
"Därför kommer Toyota att sluta bygga sina elbilar i samband med att deras vätgasalternativ kommer ut på marknaden."
Frågan är hur långt borta detta är.
Som skrivs så fortsätter dom ju forska inom området (precis som övriga bilfabrikanter).
Sen kan det ju vara så att en tidning har tagit saker ur kontext och översatt lite cowboystyle, men det återstår väl att se. Håller på att försöka leta på ursprungsartikeln.
Jag säger bara Think! = )
Vätgas/bränslecell måste väl vara det ultimata glesbygds-bränslet då det kan tillverkas på plats.
Allt som behövs är ju vatten, och det har vi ju mycket av i Sverige och sedan energi i form av tex sol.
Så, återigen. Om staten är seriös med miljötänk så är det detta an skall satsa på, inte några miljöfarliga batteri.
För när denna Tessla eller laddhybrid är tre år gammal och ALLA batteri skall bytas, vad händer då med dessa batterier? Och vad kostar det att byta alla dessa batterier?
Och det är ju inte precis miljövänligt att ta fram och tillverka batterierna.
Så tänk om, tänk rätt.
http://en.wikipedia.org/wiki/Hydrogen_station
Man kan ju förmoda att Toyota har en hel del att sätta emot p.gr.a, sin storlek på världsmarknaden. I övrigt, en glesbygdsbilägare har i regel så långa resor dagligen att han skulle få stanna och ladda flera gånger flera timmar under en dags körning, Hur attraktivt är detta?
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.