Nästa år är det dags för en ny generation av småbilen Toyota Yaris. Nu presenteras modellen under namnet Vitz, som är motsvarigheten på den japanska marknaden.
Jämfört med föregångaren har bilen blivit en decimeter längre, fått fem centimeter längre hjulbas och sänkts med två centimeter. Resultatet är en kupé som ger baksätespassagerarna 3,5 centimeter större benutrymme och ett 14,5 centimeter djupare bagageutrymme.
Nya Toyota Yaris blir samtidigt 30 kilo lättare än tidigare. Framtoningen har blivit mer aggressiv och anpassats så att modellen passar in bland övriga bilar från Toyota.
Lanseras hösten 2011
I japan erbjuds tre motoralternativ, bensinare på 1,0, 1,3 eller 1,5 liter. 1,3-litersmotorn på 95 hästar vill ha 0,38 liter/mil med stopp/start-teknik och en steglös CVT-växellåda.
Största motorn är en prestandavariant med 110 hästkrafter som får bära emblemet RS. Värt att notera är att bilen kan fås med fyrhjulsdrift i Japan. Om fyrhjulsdrivningen eller RS-varianten når Europa låter vi vara osagt.
Enligt förhandsspekulationerna väntas dock en dieselmotor och ett hybridalternativ under 2012.
Nya Toyota Yaris introducerar även ett gäng smarta finesser. Bagageutrymmet har fått ett tvådelat golv, rutorna i framdörrarna ett särskilt glas som reducerar ultraviolett strålning och vindrutans torkarblad ett integrerat munstycke för spolarvätska. Framtill på passagerarstolen kan ett plasthinder fällas upp för att hålla föremål på stolen på plats.
Nya Toyota Yaris lanseras i Europa under hösten 2011.
Diskutera: Vad tycker du om nya Toyota Yaris?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Sjukt fin! Se och lär, Saab...
Storsäljare.
Undrar 0,38 l/mil ger CO2 på 99 gram, vilket troligen blir kommande miljöbilsgräns. Gissar nej. Hoppas jag har fel. Lustigt att 1,3 liters motorn blivit 5hk svagare. Vi har en med 100 hk. Det tråkiga är att den känns mer som typ 85 hk. Men vii har ägt ca 25 bilar. Och Yarisen är nog den första som alla i familjen älskar helt och fullt. (Att den drar skyhögt över deklarartion, är den långt ifrån ensam om. Och den går bara1000 mil/år, så det av mindre betydelse.)
Undrar hur lång bromssträckan blir på den här modellen. 7-8 kilometer? Ser fram emot ännu en härlig svängom: först bygger Toyota 1 400 000 sådana här sedan tar man tillbaka allihop. Sicket skräp!
Totalt Livsfarlig liten Pygme-bil! Krockar man med ett rådjur så blir det skogskyrkogården nästa... Tur att Saab och Volvo finns som klarar fullvuxna älgar, vildsvin m.m.
Sedan är fjädrings/ljud -komfort i Yaris, Corolla m.m. usel. Mjukt, bekvämt och säkert åker man i en Saab eller Volvo!
Du lever i en drömvärld Erik N. Många önskar du sanndrömde.. Särskilt de Volvo/Saab-rattare som råkat få in en hjort eller älg via vindrutan. (Ja, de som är döda, kanske inte drömmer så mycket.)
PS. Mycket ont kan säkert sägas om dagens Toyota-modeller. Men just ljudkomfort har numera blivit en av deras största fördelar. Avensis bland de tystaste i klassen. Auris troligen tystast i klassen (med 15"-hjul).
Yaris bland de tystaste i Clio-klassen.
Men visst, förr gjorde Toyota många modeller, som inte var gjorda för svensk asfalt. Tyvärr gör många andra märken fortfarande som Toyota gjorde förr.
Toyota lär förbli världens största bilmärke.
@ Pender
Toyota Ko-rolla - Ooops! Corolla ska det vara.
Har A-stolpar som klarar 1.2 ton/st.
Saab 9-3 har A-stolpar som klarar över 4 ton/st.
Åk Riskokare du, så åker vi andra Säkra bilar = Saab!
Johan J, kanske även jag skulle köpa en Saab. Bara jag var så välavlönad, att jag hade råd med värdeminskning, typ fritt fall. (Jag fick just vår Yaris värderad. På 1½ år hade den tappat 12.000 kr. Fast jag köpte den ny.)
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.