Toyota som tidigare fick mycket kritik för räckvidden när de lanserade sin första elbil BZ4x säger sig nu ha hittat lösningen på solid state-batterifrågan.
– För både våra liquid- och solid state-batterier siktar vi på att drastiskt ändra situationen med att nuvarande batterier är för stora, tunga och dyra. Om vi tänker på möjligheter vill vi sikta på att halvera alla av de faktorerna, säger Keiji Kaita, ordförande på Toyotas forsknings- och utvecklingsavdelning till Financial Times.
Solid state-batterier uppfattas av många biltillverkare vara framtiden för batterier i elbilar. Detta eftersom tekniken, om den kan massproduceras ska ta bort en hel del problem som dagens litiumbatterier har. Bland annat kan solid state-batterier ge en bättre räckvidd.
Flera biltillverkare har satsat på forskning kring dessa batterier under de senaste åren.
BMW började finansiera företaget Solid Power som forskar kring solid state-batterier redan 2017. Nissan har planer på att bygga en fabrik till 2025 och menar att de ska börja massproducera batteriet vid 2028. Honda inledde en storsatsning på teknologin förra året. Det gjorde även Mercedes som tidigare sagt att deras första testfordon med tekniken ska komma inom några år.
Toyota har också forskat i solid state-batterier ett tag. De har tidigare gått ut med att de siktar på att kunna producera batterierna till 2026 och massproducera vid 2027/2028. Nu menar Toyota att de har hittat lösningen till att kunna göra detta.
Den japanska biltillverkaren säger att de kan skapa ett solid state-batteri med 1 200 km i räckvidd som kan ladda på 10 minuter. Deras upptäckt ska även kunna halvera vikten, storleken och priset på batteriet.
De förväntar sig börja tillverkningen för användning i elbilar från och med 2027.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (41)
- 8 augusti 2023 Finns säkert i research…
- 8 augusti 2023 "Den japanska…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.