Toyota meddelar att man ökar tillverkningen av vätgashybriden Mirai, detta efter att tillverkaren erfarit en större efterfrågan.
I år planerades en tillverkning av så få som 700 bilar av modllen Mirai, knappt hälften av antalet som tingades av japanska kunder under första månaden som Mirai fanns för beställning.
Toyota meddelar nu att produktionstakten ska ökas till 2000 bilar 2016 och 3000 under 2017. Mirai lanserades i Japan under december 2014 och i år väntas bilen ta sig till bilhallarna i Tyskland, England och Danmark. Sverige och resten av Europa får vänta till 2017.
Läs mer om Toyota Mirai, de tyska konkurrenterna och senaste vätgastekniken i nr. 2/15 av Vi Bilägare, i butik 10 februari.
Diskutera: Tror du att vätgasdriften kommer få fäste i Sverige?
Toyota meddelar nu att produktionstakten ska ökas till 2000 bilar 2016 och 3000 under 2017. Mirai lanserades i Japan under december 2014 och i år väntas bilen ta sig till bilhallarna i Tyskland, England och Danmark. Sverige och resten av Europa får vänta till 2017.
Läs mer om Toyota Mirai, de tyska konkurrenterna och senaste vätgastekniken i nr. 2/15 av Vi Bilägare, i butik 10 februari.
Diskutera: Tror du att vätgasdriften kommer få fäste i Sverige?
Relaterade bildspel
Toyota Mirai FCV 2014
Motor: Elektrisk synkronmotor för växelström.
Max effekt: 113 kW (154 hk) och max vrid: 335 Nm.
Längd: 4, 89 m.
Bredd: 1,82 m.
Höjd: 1,54 m.
Vikt: 1 850 kilo.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
H-e så ful!!!
Nej, jag tror inte att vätgasen får fäste här.
Det kommer att dröja flera decennier innan infrastrukturen är tillräckligt utbyggd för att vätgas ska vara ett alternativ som fordonsbränsle.
Om det nu någonsin kommer att inträffa.
Det som är intressant med Mirai är drivlinan, Karossdesignen är oharmonisk ögat får inte vila när man kollar på denna bil, bilen set ut som en stor ful japansk fisk, Nissan Juke är en skönhet jämfört med Mirai. Denna bil känns som ett utvecklingsprojekt för den Japanska marknaden och för övrigt tror jag inte att vätgastekniken kommer att slå igenom tror mer på pluginhybrider och elbilar.
Om man kunde tillverka vätgasen själv och tanka där hemma utan skatter och andra pålagor...
Exteriört och interiört är en styggelse med en massa linjer och veck som bryter av allting hela tiden. Nu känner jag till japansk design och estetik och att det finns en strävan att även i ett perfekt linjespel ha med något som inte är perfekt, därför att total harmoni inte kan skapas om inte även det disharmoniska får plats och välkomnas. Men här är det ju bara disharmoni, finns inget harmoniskt med överhuvudtaget!
Den är ju deformerad i karossen redan från fabriken. Varför är alla japanska bilar så gräsligt fula? Har japanska biltillverkare INGET estetiskt sinne alls?
Toyota har medvetet gjort Mirai avvikande=ful, för att dra till sig uppmärksamhet.
Det finns flera företag som utvecklar "gårdsnära" produktion av vätgas från bl.a. biogas - mycket lämpligt för "gårdsmaskiner" ex. traktorer.
Gunnar: Det är oklart om RSV kan "hitta på " en skatt för biogas/vätgas.
PREVIA - nu är det ett tag sen jag läste om detta med vätgasbilar i U.S men är det inte så att man av nån outgrundlig anledning skapat enorma subventioner för denna typ av fordon - i alla fall i nån/några stater. Så det pris du anger kan väl i o f s stämma just där men frågan är hur genomtänkta dessa subventioner verkligen är. Jag vill minnas att det fanns en hel del kritik mot dessa...
Är man först med en teknik som även går att köpa så kan man ta bättre betalt än om man säljer en teknik som rullat våra vägar i hundra år och kallar det för Vorsprung durch Technik.
Nu kostar bilen bara ca: 372 000 kr i USA efter de rabatter som samhället står för vilket inte kan anses dyrt för ett så teknikspäckat fordon.
https://autos.yahoo.com/blogs/motoramic/toyota-launches-the-mirai--a-hydrogen-car-you-can-buy-%e2%80%94-sort-of-233839110.html?soc_src=copy
Bilen är långt ifrån dyrast av de vätgasfordon som hittills gått att köpa.
http://www.sydsvenskan.se/sverige/miljonkostnad-for-att-tanka-tre-vatgasbilar/
Bilen går även att bruka som reservkraftverk där man kan ta ut 60 kW vilket får anses som bra för den som har behov av ett sådant.
Fel på länkarna där av redigeringen.
Och så hoppade PREVIAS gamla kommentar #12 upp några platser efter att han ändrat den - och det var den kommentaren som jag i min tur kommenterade i #13. Och ni som nu tycker att den är billig - bara att beställa en och sen försöka använda den här i Sverige.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.